لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۷

منبع: ارگ و جمعیت اسلامی روی چند مورد به توافق رسیده‎اند


در آستانه مذاکرات میان حزب جمعیت اسلامی و ریاست جمهوری افغانستان، یک منبع معتبر می‎گوید که هر دو طرف روی برخی مسایل به توافق رسیده‎اند.

این منبع که خواست نامش گرفته نشود روز جمعه «۲۹جدی۱۳۹۶» در صحبت با رادیو آزادی از تشکیل یک کمیسیون بخاطر تعدیل قانون اساسی کشور به عنوان یکی از این موارد توافق شده یاد کرد.

به گفته منبع هرچند پیشرفت‎ها اندک اند اما به نتایج آن خوشبین اند.

در عین حال، محمد اسماعیل خان یک عضو ارشد حزب جمعیت اسلامی می‎گوید حکومت تا هنوز هیچ خواست این حزب را نپذیرفته‎است.

وی به رادیو آزادی گفت که مذاکره میان دو طرف جریان دارد اما هیچ پیشرفتی دیده نشده‎است.

محمد اسماعیل خان
محمد اسماعیل خان

او افزود:

"درب مذاکرات باز است اما تا هنوز مذاکرات هیچ نتیجه ی نداده‎است، مواردی را که حزب جمعیت اسلامی به حکومت پیشکش کرده، حکومت آن را نمی‎پذیرد."

پس از منظوری استعفای عطا محمد نور از سمت ولایت بلخ از سوی رئیس جمهور غنی، آقای نور این استعفا را منتفی خواند.

آقای نور گفت، صلاحیت برکناری وی را تنها حزب جمعیت اسلامی دارد.

به دنبال آن حزب جمعیت اسلامی برخی پیشنهادات را به ریاست جمهوری مطرح کرد.

آوردن تعدیلات در قانون اساسی و قواین انتخاباتی، گماشتن والی و قوماندان امنیه بلخ به خواست حزب جمعیت، گماشتن اعضای جدید برای کمیسیون‎های انتخاباتی به خواست احزاب سیاسی، و برگزاری انتخابات به موقع ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها از خواست‎های مهم حزب جمعیت اسلامی اند.

روز گذشته جان باس سفیر امریکا در کابل گفت، هرچه زودتر قدرت از عطا محمد نور والی پشین بلخ، به والی جدید بگونه مسالمت آمیز باید انتقال یابد.

از سوی هم شماری از کارشناسان سیاسی از جمله اسدالله میلاد می‎گوید که حکومت وحدت ملی بر اساس توافقات ایجاد شده و تطبیق کامل قانون اساسی هم با مشکل رو به رو است.

وی افزود:

"حکومت‎های که براس عوامل خارجی ایجاد شده این گونه تنش‎ها شامل آن است و جنجال میان حکومت‎های محلی و مرکزی امر طبیعی است اما در کل مه فکر می‎کنم اگر نظریات مقابل تا حدی در نظر گرفته شود، این مشکل حل شده می‎تواند."

به گفته میلاد، برای حل تنش‎های بمیان آمده باید هر دو طرف در موقف شان نرمش نشان دهند و از سوی هم حکومت باید در زمینه تغییر رهبری در بلخ به نگرانی‎های مردم پاسخ واضح و قناعت کننده بدهد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG