لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۱

صدیقی: پاکستان جهت رهایی از فشار امریکا، از مهره‎هایش در افغانستان کار می‌گیرد


شدت حملات تهاجمی و انتحاری مرگبار نزدیک به دو هفته اخیر در شهر کابل، اکنون بار دیگر پرده از رازهای برمی‎دارد.

آن‌هم همکاری حلقاتی با مخالفان مسلح دولت که به‌گفته شماری از اعضای هیئت اداری مشرانو جرگه مهره‎های بی‌گانه‎گان استند.

شماری از اعضای مشرانو جرگه افغانستان می‎گویند افراد انتحاری در کابل در بخش‎های مختلف شهر کابل و در خانه‎ها نگهداری و تمامی امکانات در اختیار آنان قرار داده می‎شود.

معاون دوم این جرگه روز دوشنبه «۰۹ دلو ۱۳۹۶» در صحبت با رادیو آزادی می‎گوید، پاکستان از بهر آن‎که از زیر فشارهای امریکا خود را رهایی بخشد، از مهره‎های مخصوصش در افغانستان بهره برداری می‎کند.

آصف صدیقی می‎گوید، معامله‌گران و حلقاتی که از آدرس کشورهای بیرونی تمویل می‎شوند در آوردن افراد انتحاری و مواد انفجاری آنان به شهر کابل دست دارند و حتی امکانات و خانه در اختیار آنان قرار داده‎اند.

آصف صدیقی
آصف صدیقی

او افزود:

"در داخل شهر انتحاری در هر جای و هر نقطه جابه‌جا است، حتی حویلی و دفاتر برایش گرفته شده‎است و مواد انفجاری در همان مناطق مربوطه جابه‌جا است، از اداره مربوطه‌شان برای‌شان تماس داده می‎شود، این‎ها عاجل خود را به همان نقطه می‎رسانند، برای این‎ها نقطه داده می‎شود، غلام‎های حلقه به گوش هستند، معامله‌گرانی استند که از کشورهای مربوطه تمویل می‎شوند، کسانی استند که ممکن در سطح بلند یا پائین باشند."

اما آقای صدیقی هم‌مانند مقام‎های دیگر برای اثبات این ادعایش هیچ نوع اسناد و مدارکی را در اختیار ما قرار نداد.

این گفته‎ها در حالی مطرح می‎گردد که در بیشتر از دو هفته، کابل شاهد حملات انتحاری و تهاجمی مرگباری بوده‎است.

کابل
کابل

از حمله‎های انتحاری بر مرکز فرهنگی تبیان، شش درک، حمله بر هوتل انترکانتیننتال، حمله مرگبار انتحاری روز شنبه در چهارراهی صدارت که بیش از ۱۰۰ تن در آن کشته و ۲۳۵ تن زخم برداشتند و حمله گروهِ از مهاجمان بر یکی از جزوتام‎های فرقه ۱۱۱ نظامی که در آن ۱۱ افسر نظامی جان باختند و ۱۶ تن دیگر شان زخم برداشتند، می‎شود به‌گونه مثال یاد کرد.

با این همه هر باری که حملات انتحاری و انفجاری در کابل و بخش‎های از کشور شدت میابد، بیشتر کارشناسان و نماینده‎گان مردم در ولسی جرگه دست حلقات و ستون پنجم را در آن دخیل می‎دانند و می‎گویند نهادهای کشفی و استخباراتی در افشای این افراد ناتوان بوده‎اند.

از سوی دیگر، شماری از کارشناسان امنیتی ضعف نهادهای کشفی و استخباراتی، گزینش افراد غیر حرفه‌یی بر اساس روابط و سلیقه‎ها، عدم هماهنگی میان نهادهای امنیتی، درگیر بودن مقام‎های حکومت بر سر تنش‎های سیاسی و فساد اداری از مواردی اند که به‌گفته آنان پای مخالفان مسلح دولت را حتی تا شهر کابل کشانیده‎است.

صدیق ساحل یکی از این کارشناسان امنیتی می‎گوید، هم‌اکنون طالبان و گروه داعش عملاً در بخش‎های از کابل فعالیت دارند و اما نهادهای کشفی در بازداشت آنان ناتوان و نا آگاه استند.

کابل
کابل

این گفته‎ها در حالی مطرح می‎گردند که پیش از این گزارش‎های از فعالیت گروه داعش در بگرامی کابل و موجودیت افراد نقاب پوش در آن بخش‎ها پخش شد و این گروه با نصب بیرق‌هایشان در دیوارهای منازل مسکونی در آن ساحه برای مردم هشدار داده بودند که با دولت ارتباط‌شان را قطع سازند.

اما این‎که آیا به راستی افراد یا حلقاتی در نظام با هراس افگنان دست دارند یا نه و چرا نهادهای کشفی و وزارت امور داخله نتوانسته از حملات در کابل جلوگیری کنند؟

نصرت رحیمی معاون سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی می‎گوید:

"جنگ افغانستان داخلی نیست، این بیرونی است و تحمیل شده‎است، این استخبارات کشورهای همسایه ما است، میایم روی این‎که این حملات را هراس افگنان توسط کی‎ها در کابل به راه می‎اندازند؟ باید بگویم بسیاری از این کسان که در داخل و بیرون نظام استند شناسایی می‎شوند و مطابق قانون افغانستان همرای‌شان برخورد می‎شود و در بسیاری از موارد چنین بوده‎است."

صدیق ساحل یکی از کارشناسان امنیتی بازهم می‎گوید، اکنون که پاکستان زیر فشارهای امریکا قرار گرفته می‎خواهد چنین نشان دهد که هراس افگنان در خاک افغانستان و حتی در پایتخت این کشور جابه‌جا استند.

او می‎گوید ضرور است که استخبارات افغانستان و «سی آی ای» و «اف بی آی» که در افغانستان فعالیت دارند این حلقات را شناسایی کنند.

وی چنان می‎گوید، نیاز است تا عملیاتی در کابل راه اندازی شود و تلاشی خانه‎ها نیز آغاز گردد تا بستر تروریستان از پایتخت برچیده شود ورنه پیامدهای ناگوارتر امنیتی را به همراه خواهد داشت.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG