لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۴

کمیسیون حقوق بشر خواهان برخورد قانونی با عاملان محاکمه یک زن در تخار است


عاملان محاکمۀ صحرایی یک زن در ولایت تخار بازداشت شدند.

مسئولان این ولایت روز دوشنبه «۱۶ دلو ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفتند، در پیوند به این قضیه هفت تن که در لت‎وکوب یک زن ۲۲ ساله دست دارند از سوی پولیس بازداشت شده‎اند.

سنت‌الله تیمور سخنگوی والی تخار گفت، اکثر کسانی که بازداشت شده‎اند اعضای خانواده این زن استند که در لت‌وکوب وی دست دارند.

آقای تیمور می‎گوید، افراد بازداشت شده به نهادهای عدلی و قضایی سپرده شده‎اند.

تیموری: تا حال در پیوند به این قضیه هفت تن را بازداشت کرده‎ایم.
تیموری: تا حال در پیوند به این قضیه هفت تن را بازداشت کرده‎ایم.

او افزود:

"ما تا حال در پیوند به این قضیه هفت تن را بازداشت کرده‎ایم، در حال حاضر در توقیف‌خانه بسر می‎برند و آن زن را ما به مرکز ولایت آورده‎ایم، در حال حاضر در خانه امن بسر می‎برد، وضعیت صحی‎اش خوب است. چند تن دیگر نیز در لیست ما استند و ما در پی بازداشت آن هستیم."

این رویداد در ولسوالی چاه آب تخار زمانی توجه مردم و حکومت را جلب کرد که ویدیویی از جریان لت‌وکوب این زن در صفحات اجتماعی به خصوص فیس‌بوک منتشر شد.

در ویدیو دیده می‎شود که یک زن در میان مردم ایستاده‎است و و شماری از افراد وی را با ضربات چوب مورد لت‎وکوب قرار می‎دهند.

یک زن در تخار در یک محکمه صحرایی مورد لت‌و‌کوب قرار گرفت
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:05 0:00

در کنار این، برخی مردان این زن را با لگد می‎زنند و این زن رو به زمین می‎افتد.

به‌گفته آقای تیمور این رویداد در قریه رباط حمیدالدین ولسوالی چاه آب این ولایت رخ داده‎است.

سخنگوی والی تخار پیش از این به رادیو آزادی گفته‎است، شوهر این زن از مدت دو سال به این‌سو در ایران بسر می‎برد.

به‌گفته او این زن پس از آن مورد لت‎وکوب قرار گرفته که اعضای خانواده وی گمان کردند یک پسر جوان وارد منزل این زن شده و چند ساعت را در خانه سپری کرده‎است.

منیره یوسف‌زاده سخنگوی اداره مستقل ارگان‎های محلی به رادیو آزادی گفته‎است، این زن ثریا نام دارد و شماری از افرادی که او را در یک محاکمه صحرایی مورد لت‎وکوب قرارداده بودند، در بازداشت بسر می‎برند.

با این همه، محاکمه صحرایی یک زن در ولایت تخار قضیه تازه نیست، بلکه دو سال پیش زنی به نام رخشانه در ولایت غور در یک محاکمه صحرایی سنگسار و به قتل رسانیده شد.

همین‎گونه می‎شود به قضیه قتل فرخنده دختر جوانی که چند سال پیش در کابل به اتهام سوزانیدن نسخه‎های از قرآن مورد لت‎وکوب شماری از افراد قرار گرفت، به قتل رسید و پس از آن پیکرش را به آتش کشیدند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‎گوید، برای این‎که جلو محاکم صحرایی در کشور گرفته شود، نهادهای عدلی و قضایی باید با عاملان این قضیه برخورد جدی کنند.

بلال صدیقی
بلال صدیقی

بلال صدیقی سخنگوی این کمیسیون به رادیو آزادی گفت:

"این یک عمل جنایت کارانه و غیر انسانی است که سبب قربانی یک زن شده‎است. ما می‎خواهیم تا با عاملان این قضیه برخورد قانونی شود و آرزو داریم که دولت افغانستان در این بخش اقدامات جدی کند برای هیچ‎کسی اجازه ندهد تا به صلاحیت خودش مردم را محاکمه کند."

صدیقی می‎گوید، در این اواخر چنین قضایا در بخش‎های از کشور بیشتر شده‎است.

به‌گفته او در ده ماه نخست سال روان میلادی این کمیسیون شش قضیه این چنین را ثبت کرده‎است.

اما شماری از مقام‎های افغان می‎گویند، پیوسته برای جلوگیری از خشونت در برابر زنان به نهادهای مربوط پیشنهادهای جدی داشته‎اند.

با این همه، پس از این رویداد تازۀ محاکمه صحرایی در ولایت تخار وزارت امور زنان روز یکشنبه از عالمان دین و ملا امامان مساجد خواسته‎است تا از بهر جلوگیری از خشونت در برابر زنان برای مردم آگاهی دهی کنند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG