لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۰

از آغاز سال روان تا اکنون ۱۱۹ قضیه حاد خشونت علیه زنان ثبت شده‎اند


وزارت امور زنان افغانستان می‎گوید، از آغاز سال روان هجری شمسی تا اکنون ۱۱۹ قضیه حاد خشونت علیه زنان در این وزارت ثبت شده‎اند.

این وزارت می‎گوید، از جمع ۱۱۹ قضیه خشونت ۹۱ قضیه آن را قتل و ۱۲ قضیه خود کشی تشکیل داده که بیشتر این رویدادها در زون شمال کشور صورت گرفته‎اند.

سپوژمی وردک معین این وزارت روز یکشنبه «۱۵دلو۱۳۹۶» در یک نشست خبری در کابل از علمای دین خواست تا بخاطر کاهش خشونت علیه زنان تبلیغات شان را بیشتر سازند.

خانم وردک گفت، این وزارت در همکاری با ارگان‎های مربوطه تلاش می‎ورزد تا از وقوع چنین رویدادها جلوگیری شود.

سپوژمی وردک
سپوژمی وردک

وی ارقام قتل زنان را تکاندهنده خوانده می‎گوید:

"ما ۹۱ قضیه قتل را داریم که بدبختانه بیشتر این قضایا در زون شمال صورت گرفته‎است و ۱۲ قضیه خودکشی هم داریم، ۶ قضیه تجاوز جنسی، که از مجموع آنان هشت قضیه قتل ناموسی نیز می‎باشد."

قتل ناموسی، تجاوز جنسی، ازدواج‎های قبل از وقت، لت و کوب، فقر اقتصادی، دعوا و دشنام از جمله خشونت‎های است که به گفته وزارت امور زنان، زنان افغانستان با آن مواجه هستند.

وزارت امور زنان همچنان از علما و ملا امامان مساجد خواست تا بخاطر کاهش خشونت علیه زنان در منابر و مساجد تبلیغ نمایند.

این سخنان در حالی مطرح می‎گردند که به تازه‎گی یک زن بیست و دو ساله در ولسوالی چاه آب ولایت تخار در یک محکمه صحرایی به جرم داشتن روابط نامشروع از سوی شماری از مردان مورد لت و کوب قرار گرفته‌است.

یک زن در تخار در یک محکمه صحرایی مورد لت‌و‌کوب قرار گرفت
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:05 0:00

دو سال قبل رخشانه دختری در ولایت غور به جرم فرار از منزل توسط مخالفان مسلح دولت در یک محکمه صحرایی کشته شد.

پیشتر از آن فرخنده دختری دیگری در کابل به اتهام سوختاندن قرآنکریم زیر مشت و لگد شماری از مردان جان باخت.

در عین حال سارنوالی مبارزه با خشونت علیه زنان می‎گوید که آنان از آغاز سال تا کنون به بیش از ۱۵۰۰ قضیه خشونت علیه زنان رسیده‎گی کرده‎اند.

شازیه یوسفی رئیس این سارنوالی می‎گوید:

"در طول یک ماه در حدود بیشتر از صد قضیه ثبت شده و دقیقا از شروع سال ۱۳۹۶ تا اخیر ماه هشتم ما تقریبا ۱۷۴۶ قضیه از سراسر کشور در این سارنوالی ثبت شده‎است."

از سوی هم مولوی فضل الکریم سراجی رئیس مساجد تعهد نمود که تمام علمای کرام در خطبه‎های شان مردم را از حق و حقوق خواهر مادر و همسر شان آگاه می‎سازند تا بدین وسیله بتوانند میزان خشونت علیه زنان را در کشور کاهش دهند.

او افزود:

" این ارشادات را علما انجام داده‎اند و ما متعهد هستیم که در خطبه‎های رسمی در مرکز و ولایات این مسایل تطبیق می‎گردد تا حق و حقوق خواهر مادر و خانم خود را مراعات نمایند."

مولوی سراجی می‎گوید، بخاطر کاهش میزان خشونت علیه زنان باید ارگان‎های امنیتی بخاطر بازداشت عاملین آن اقدام جدی نمایند تا این مسئله درس عبرت برای دیگران باشد که دست به چنین کارهای نزنند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG