لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۷

اشرف غنی ۲ جنرال و ۷ منسوب بلند رتبه را برطرف کرد


رئیس جمهور افغانستان در یک اقدام تازه هفت مقام عالی رتبه "فرقه ۱۱۱" را در پیوند به عدم جلوگیری از حمله بر یک کندک این فرقه از وظایف‌شان برکنار کرده‎است.

سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور روز سه شنبه «۱۷ قوس ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت که دو جنرال هم شامل این افراد هستند و آنان به نهادهای عدلی و قضایی نیز معرفی شده‎اند.

شاه حسین مرتضوی
شاه حسین مرتضوی

شاه‌حسین مرتضوی به رادیو آزادی گفت:

"رئیس جمهور هدایت داده بود که موضوع به صورت همه‌جانبه بررسی شود، چون غفلت وظیفوی به هیچ صورت قابل قبول نیست. به همین دلیل پس از بررسی‎ها تصمیم گرفته شده که هفت مقام عالی رتبه که دو جنرال نیز شامل آنان هستند از وظایف‌شان سبکدوش گردند و به مراجع عدلی و قضایی معرفی گردند."

چهار مهاجم هفته گذشته بر کندک دوم فرقه ۱۱۱ در قرغه حمله کردند که در نتیجۀ آن به‌گفته وزارت دفاع ۱۱ سرباز اردوی ملی کشته و ۱۶ تن دیگر شان زخمی شدند.

نیروهای اردوی ملی سه مهاجم را در چند ساعت از پا درآوردند و یک حمله کننده را بازداشت کردند.

در حمله امروز کابل یک مهاجم بازداشت شده‌است
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:05 0:00

مسئولیت این حمله را داعش یا گروه موسوم به دولت اسلامی بر عهده گرفت.

پس از این حمله و در موجی از انتقادها از سوی مردم و شماری از منتقدین رئیس جمهور غنی هیئتی را مؤظف ساخت تا چگونگی این حمله را بررسی کند.

حالا شماری از کارشناسان امنیتی می‎گویند که اصل مکافات و مجازات مسئولان در نهادهای امنیتی و دفاعی می‎تواند در بهبود وضعیت امنیتی مفید واقع گردد.

اجمل سایس یکی از این کارشناسان نیز به این باور است، اما وی تأکید می‎کند که بررسی‎ها باید با شفافیت انجام شود تا به‌گفته وی عدالت به شکل درست آن تأمین گردد.

فرقه ۱۱۱ نیروهای افغان در کابل
فرقه ۱۱۱ نیروهای افغان در کابل

وی افزود:

"مکافات و مجازات که بر اساس اصول و قوانین نافذه کشور باشد طبیعی است که تأثیر کامل در بهبود وضعیت دارد. اگر اداره حاکم توجه بکند و وارثی از قضایا به شکل واقعی و اساسی صورت بگیرد بدون شک که کاملاً مؤثر است."

پس از حمله مهاجمان مسلح بر قول اردوی ۲۰۹ شاهین در بلخ نیز شماری از مسئولان این قول اردو از وظایف‌شان برکنار و حتی دو جنرال و ۲۶ افسر عالی رتبه این قول اردو به حبس محکوم شدند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان بارها گفته‎است که غفلت و بی‌پروایی در انجام وظایف به خصوص در نهادهای امنیتی و دفاعی برای وی و مردم پذیرفتنی نیست.

سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور می‎گوید که در رابطه به حمله انتحاری مرگبار در نزدیکی ساختمان سابقه وزارت داخله و حمله مهاجمان بر هوتل انترکانتیننتال نیز بررسی‎ها جریان دارند و اگر به‌گفته وی مشخص شود که کسی در اجرای وظیفه غفلت کرده حتماً مجازات خواهد شد.

گزارش: نسیم شفق

  • جزئیات قبلی

ارگ ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که رئیس جمهور غنی به‌خاطر غلفت در اجرای وظیفه هنگام حمله بر فرقه ۱۱۱ کابل برخی مسئولین را از وظایف‌شان سبکدوش کرده‌است.

در اعلامیۀ نشر شده ارگ گفته شده‌است که اشرف غنی بعد از استعمای گزارش هیئی که برای بررسی این موضوع تعیین شده بود، دو جنرال و هفت منسوب بلند رتبه اردوی افغانستان را سبکدوش کرد.

در اعلامیه همچنان آمده‌است که این افراد به ارگان‌های عدلی و قضایی سپرده شده‌اند.

صفحه رسمی فیس‌بوک ارگ نیز این خبر را نشر کرده‌است.

مهاجمین مسلح چند روز قبل بر فرقه ۱۱۱ کابل حمله کردند که مسئولیت آن را گروه داعش به عهده گرفت.

به‌گفته مقامات در این رویداد ۱۱ سرباز اردوی افغانستان کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG