لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۴

برخی مقامات افغان پاکستان را عامل اصلی حملات اخیر کابل می‌خوانند


برخی مقام‎های افغان پاکستان را عامل اصلی حمله‎های اخیر کابل خوانده می‎گویند، در برابر این عامل باید مبارزه جدی صورت گیرد.

معین ارشد امور امنیتی وزارت داخله می‎گوید، پس از ناکامی طالبان برای تصرف برخی ولایت‎ها و افزایش فشارهای اخیر امریکا بر اسلام آباد، حملات اخیر در کابل و برخی ولایت دیگر افزایش یافته‎اند.

مراد علی مراد در صحبت با رادیو آزادی همچنان می‎گوید، بخش‎های امنیتی حکومت تدابیر جدی را برای جلوگیری از حملات مخالفان مسلح دولت روی دست دارند.

وی که روز یکشنبه «۱۵دلو۱۳۹۶» گفت، پس از افزایش فشارهای ترمپ بر اسلام آباد و پس از آن‎که پلان‎های طالبان در سال جاری هجری شمسی برای تصرف برخی ولایت‎ها ناکام ماند، به دستور برخی حلقات در پاکستان حمله‎های اخیر کابل صورت گرفته‎است.

مراد علی مراد
مراد علی مراد

مراد در باره عامل افزایش حمله‎های اخیر تهاجمی و تروریستی کابل گفت:

"دلیلش اینست که فشارهای سیاسی امریکا بر پاکستان وارد شده و تعهداتی که طالبان داشتند نتوانستند عملی کنند و هیچ جای از جغرافیای افغانستان خصوصا ولایات را تصرف کرده نتوانستند، به این لحاظ آن‎ها (طالبان) خواستند که با حملات گستره تروریستی بالای مردم ملکی شهادت و زخمی‎های مردم ملکی ما را بیشتر بسازند."

معین ارشد امور امنیتی وزارت داخله همچنان می‎گوید، بخش‎های امنیتی و دفاعی حکومت پلان‎ها و آماده‎گی‎های جدی برای جلوگیری از رویدادهای تروریستی را روی دست گرفته‎اند.

در حمله‎های اخیر تهاجمی و تروریستی اخیر در کابل، ننگرهار، کندهار و هلمند حدود ۱۵۰ تن به شمول غیر نظامیان و نظامیان افغان کشته و صد ها تن دیگر زخمی شدند.

مسئولیت حمله بر جزوتام فرقه ۱۱۱ کابل را داعش و حمله‎های کانتیننتال و نزدیک شفاخانه جمهوریت را طالبان به عهده گرفته‎اند.

پس از این حمله‎ها هفته گذشته ویس احمد برمک وزیر داخله و معصوم ستانکزی رئیس عمومی امنیت ملی وارد پاکستان شدند و اسناد و شواهدی را در باره افراد و مراجع سازمان دهنده این حملات به مقام‎های پاکستان ارائه کردند.

این دو مقام امنیتی گفته‎اند، انتظار کابل این است که اسلام آباد افراد و مراجع سازمان دهنده این حملات را به جانب افغانستان تسلیم کند.

معصوم ستانکزی رئیس امنیت ملی پس از برگشت از سفر پاکستان در یک نشست خبری در کابل گفته‎است، اسلام آباد پیش از این از حضور شبکه‎های تروریستی در خاک خود انکار می‎کرد اما به گفته وی این بار پاکستان در خصوص این مسئله اعتراف کرده‎است.

پس از سفر این دو مقام امنیتی افغانستان به اسلام آباد، روز شنبه یعنی دیروز هیئتی از جانب پاکستان وارد کابل شد.

احمد شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان در یک نشست خبری دیروز به خبرنگاران گفت که عمده ترین موضوع تأکید هیئت افغان بر توضیحات در مورد خواسته‎ها و انتظارات وزیر داخله و ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان از جانب پاکستان بود.

در همین حال فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه افغانستان روز یک شنبه به رادیو آزادی گفت، عامل اصلی حمله‎های اخیر کابل پاکستان است و باید این کشور از سوی جامعه جهانی به عنوان کشور تروریست شناخته شود.

فضل هادی مسلمیار
فضل هادی مسلمیار

او افزود:

"پاکستان یک عامل نه بلکه مادر مشکلات افغانستان است، باید تنها افغانستان نه بلکه مردم نیز با حکومت خود یکجا شوند تا جواب قوی و محکم به پاکستان داده شوند و از لحاظ دیپلوماسی کسانی که همراه ما پیمان‎های استراتژیک دارند همراه شان صحبت شود تا پاکستان به عنوان کشور تروریست اعلان شود."

آقای مسلمیار همچنان می‎گوید، در حمله‎های اخیر کابل و برخی ولایت‎های دیگر افغانستان نهادهای کشفی و استخباراتی نیز کوتاهی کرده‎اند.

به گفته وی، حکومت باید با مسئولان که در کارهای شان غفلت کرده‎اند برخورد قانونی کند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز روز جمعه پس از ادای نماز گفت، نهادهای استخباراتی نیاز به اصلاحات دارند.

گزارش: نصرت پارسا

غنی از پاکستان اقدام عملی میخواهد
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:07 0:00

XS
SM
MD
LG