لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۷

بودجه ۴۵ میلیارد دالری امریکا، تجهیز نیروهای افغان و فشارها بر پاکستان!


پس از آنکه وزارت دفاع امریکا هزینه نظامی این کشور در سال ۲۰۱۸ در جنگ افغانستان را به ۴۵ میلیارد دالر برآورد کرد، وزارت دفاع افغانستان می‎گوید، مصرف این مقدار پول در مبارزه با تروریزم تأثیرات مثبت خواهد داشت.

این وزارت می‎گوید که مجهز شدن قوای مسلح افغان و آوردن فشار بالای پاکستان، می‎تواند پیشرفت خوب در برابر تروریزم داشته باشد.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه «۱۸ دلو ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت که به هر اندازه که قوای مسلح افغان مجهز شوند، امکانات برای از بین بردن تروریزم بیشتر می‎شود.

دولت وزیری
دولت وزیری

او افزود:

"به هر اندازه که قوای مسلح افغان تقویه شوند، به همان اندازه ما در مبارزه با تروریزم قوی‌تر می‎شویم و تروریزم ضعیف‌تر، به هر اندازه که بالای پاکستان فشار بیاید و حملات هوایی در برابر تروریزم زیاد شود به همان اندازه تروریزم تضعیف شده و از بین خواهد رفت."

به تازه‎گی روزنامه "د هیل" امریکایی گزارش داده که وزارت دفاع امریکا در کمیته روابط بین‌المللی سنای امریکا گفته‎است که در سال ۲۰۱۸ حدود ۴۵ میلیارد دالر در جنگ افغانستان مصرف خواهد شد.

روزنامه به نقل از ریندر شریور معاون وزارت دفاع ایالات متحده در امور آسیا و پاسیفیک نوشته‎است که از این جمله پنج میلیارد دالر برای حمایت از قوای مسلح افغان، ۱۳ میلیارد دالر صرف نیروهای آمریکایی در داخل افغانستان، ۷۸۰ میلیون دالر برای کمک‎های اقتصادی و مبلغ باقی مانده برای حمایت لوژستیکی هزینه می‎شود.

در حالی هزینه نظامی امریکا روشن می‎شود که پس از حملات مرگبار در کابل دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا گفت که امریکا اکنون آماده صلح با طالبان نیست.

آقای ترمپ در دیدار با اعضای شورای امنیت ملل‌متحد در واشنکتن گفته‎است که امریکا به مأموریت که به افغانستان آمده آن را تکمیل خواهد کرد و این ظرفیت را دارد.

از سوی هم، عرفان‌الله عرفان منشی دوم ولسی جرگه می‎گوید که امریکا باید در جنگ افغانستان نسبت به مسایل دیگر باید در تجهیز نیروهای افغان تمرکز کند.

عرفان: اگر نیم این پول بالای ارگان‌‎های امنیتی افغانستان سرمایه‌گذاری شود مه فکر می‎‌کنم که منفعت زیاد خواهد داشت.
عرفان: اگر نیم این پول بالای ارگان‌‎های امنیتی افغانستان سرمایه‌گذاری شود مه فکر می‎‌کنم که منفعت زیاد خواهد داشت.

او افزود:

"اگر نیم این پول بالای ارگان‎های امنیتی افغانستان سرمایه‌گذاری شود، من فکر می‎کنم که منفعت زیاد خواهد داشت. نه‌تنها برای حکومت افغانستان، بلکه برای ناتو و امریکا مفید خواهد بود. نه آن‎ها تلفات خواهند داد و نه پول‌شان بی‌جا مصرف می‎شود."

عرفان گفت که امریکا در ۱۷ سال گذشته پول زیاد را در افغانستان مصرف کرده، اما نتیجه چندانی در پی نداشته‎است.

وی می‎گوید، نیاز است تا امریکا بر تجیهز نیروهای هوایی و امنیتی افغان توجه بیشتر کند، زیرا به‌گفته وی این کار در امر مبارزه با تروریزم نقش مؤثر خواهد داشت.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG