لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۹

مشرانو جرگه از مرحله جدید همکاری میان اتحادیه اروپا و افغانستان استقبال کرد


مشرانو جرگه افغانستان از آغاز مرحله جدید همکاری و مشارکت میان اتحادیه اروپا و افغانستان استقبال کرد.

در حالی اولین نشست کميته مشترک اتحاديه اروپا – افغانستان در چارچوب "موافقتنامه همکاری برای مشارکت و توسعه (CAPD)" برگزار می‌شود که به گفته برخی از اعضای هیئت اداری مشرانو جرگه کمک‌های اتحادیه اروپا در گذشته به‌گونه درست مصرف نشده‌است.

محمد آصف صدیقی معاون دوم این جرگه روز شنبه «۲۱ دلو ۱۳۹۶» در این مورد به رادیو آزادی چنین گفت:

آصف صدیقی
آصف صدیقی

"ما از این اقدام استقبال می‌کنیم، تا حد زیاد مفید تمام می‌شود، این برای بهتر شدن زنده‌گی مردم عام مؤثر است، اتحادیه اروپا پیش از این هم در بخش‌های مختلف با افغانستان همکاری کرده و حکومت باید این مسایل را تعقیب کند و به‌گونه شفاف این کمک‌ها را مصرف کند."

نخستين نشست کميته مشترک اتحاديه اروپا – افغانستان در چارچوب "موافقتنامه همکاری برای مشارکت و توسعه(CAPD)" به تاریخ ۱۹ ماه دلو در بروکسل برگزار شد که در آن اکلیل حکیمی وزیر مالیه و برخی مقامات دیگر اشتراک داشتند.

پس از آن مایا کوجی یانچیچ سخنگوی بخش روابط خارجی و پالیسی امنیتی اتحادیه اروپا در صحبت با رادیو آزادی گفت، اين کميته دو گروه کاری ایجاد کرده که يکی آن در زمينه‌های حقوق بشر، حکومتداری خوب و مهاجرت و گروه ديگر در زمينه‌های اقتصادی و اجتماعی بحث خواهد کرد.

به گفته وی، کمیته مشترک به هر دو جانب این امکان را فراهم می‎کند که در مورد اجندای اصلاحات در افغانستان، بحث و گفت‎وگو کنند.

روی این برنامه در ماه اکتوبر سال ۲۰۱۶ میلادی در کنفرانس بروکسل در باره افغانستان موافقه صورت گرفته بود و انتظار می‌رود، نشست بعدی کميته مشترک در سال ۲۰۱۹ در کابل برگزار خواهد شد.

شهر کابل پایتخت افغانستان
شهر کابل پایتخت افغانستان

کمیته مشترک با آغاز کار در اول دسمبر سال ۲۰۱۹، در بخش حقوق بشر، فعالیت زنان، برابری جنسیتی، همکاری انکشافی، تجارت و سرمایه گذاری، مهاجرت، همکاری منطقه‌ای و خدمات مالی بحث کرده‌است.

با این همه شماری از کارشناسان به برگزاری این‌گونه نشست‌ها خوشبین نیستند.

تاج محمد تلاش کارشناس اقتصادی می‌گوید، اگر حکومت اصلاحات بنیادی نیاورد این‌گونه نشست‌ها نتیجه بخش نخواهد بود.

او افزود:

"وقتی این نشست‌ها موثر است که حکومت افغانستان اصلاحات بیاورد، بالای سکتور خصوصی سرمایه گذاری بیشتر شود، فساد اداری از بین برده شود و پلان منظم اقتصادی موجود باشد."

وی گفت، حکومت باید نخست اعتماد جامعه جهانی را کسب کند و معیارها را پوره کند زیرا به گفته وی این کار می‌تواند سبب کمک‌های دوامدار جامعه جهانی با افغانستان شود.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG