لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۵

ادامه مذاکرات مقامات افغان و پاکستان چه نتایجی در پی خواهد داشت؟


وزارت خارجۀ افغانستان می‌گوید نماینده‌گان دو کشور در چهارچوب "پلان عمل مشترک صلح و همبستگی" در بارۀ مسایل به شمول مبارزه با تروریزم، صلح، برگشت مهاجرین، امنیت سرحدات و همکاری اقتصادی گفت‌وگو می‌کنند.

محمد فیصل سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان گفته‌است که در گفت‌وگوهای روز جمعه یک اندازه پیشرفت صورت گرفت ولی مسایلی اند که باید مورد توافق قرار گیرند.

یک هیئت از مقامات ملکی و نظامی پاکستان به رهبری تهمینه جنجوعه معین وزارت خارجه این‌کشور روز شنبه گذشته از کابل بازدید و با مقامات افغان گفت‌وگو کرد.

وزارت خارجۀ پاکستان به دنبال این گفت‌وگو در کابل گفت که به جانب افغانی پیشنهاد همکاری کرد و از کابل خواست تا نظارت سرحدات را از جانب خود افزایش دهد.

هیئت افغانی به رهبری معین سیاسی وزارت خارجه برای دنبال کردن این گفت‌وگوها دیروز جمعه وارد اسلام آباد شد و قرار است امروز هم به گفت‌وگوهای خود با جانب پاکستانی ادامه دهد.

ولی شماری از کارشناسان سیاسی در کابل ادامه گفت‌وگو با پاکستان را ضیاع وقت می‌دانند.

آن‌ها می‌گویند مشکل اساسی پناهگاه‌های تروریستان در پاکستان است که این‌کشور باید آن‌ها را از بین ببرد.

ودیر صافی استاد حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل شب گذشته به رادیو آزادی گفت که مشکلات افغانستان و پاکستان با رفت و آمد چنین هیئت‌های پائین رتبه حل شده نمی‌تواند.

ودیر صافی استاد حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل
ودیر صافی استاد حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل

وی گفت:

"اگر پاکستان صادقانه در سیاست خارجی خود به ارتباط افغانستان کدام تغییر به میان آورد امکان دارد زمینه راه حل مهیا شود."

رئیس جمهور افغانستان یک هفته قبل و به دنبال حملات مرگبار اخیر در کابل و پس از این‌که مقامات افغان آنچه را که شواهد انکار ناپذیر دست داشتن گروه‌های مستقر در پاکستان در این حملات خوانده و به جانب پاکستانی سپردند، از پاکستان خواست که از فعالیت دهشت افگنان در خاک خود جلوگیری کند.

رئیس جمهور غنی مذاکرات را حرف‌های روی کاغذ خواند و تأکید کرد که افغان‌ها منتظر اقدامات عملی اند.

ایاز وزیر، یک کارشناس مسایل سیاسی در پاکستان هر چند تیره‌گی روابط کابل و اسلام آباد را می‌پذیرد اما به این باور است که گفت‌وگو و مذاکرات منجر به کاهش تنش خواهد شد.

وی‌ می‌گوید:

"گفت‌وگو‌ها با بازدید و ملاقات پیشرفت می‌کنند و اگر بازدید و ملاقات نباشد پیشرفت نخواهند کرد. و طوری‌که هیئت‌های دو کشور با هم ملاقات می‌کنند من یقین دارم که یک نتیجۀ مثبت در پی خواهد داشت."

وزارت خارجۀ افغانستان و سفارت این‌کشور در اسلام آباد در بارۀ گفت‌وگوهای دیروز جانب افغانی با مقامات پاکستان چیزی نشر نکرده‌اند، ولی انتظار می‌رود که یک اعلامیه مشترک در پایان این مذاکرات صادر شود.

XS
SM
MD
LG