لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۶

۱۲۵ دوسیه فساد اداری وزارت داخله برای بررسی به سارنوالی ارجاع شده‎اند


وزارت داخله افغانستان میگوید، ۱۲۵ دوسیۀ مربوط به فساد اداری در این وزارت را جهت بررسی به سارنوالی ارجاع کردهاست.

ریاست عمومی تفتیش وزارت داخله افغانستان میگوید در شش ماه گذشته بیش از ۵۰۰ مورد فساد اداری در این وزارت بررسی و از جمله ۱۲۵ دوسیه آن به‌شمول دوسیه ۴ جنرال این وزارت به سارنوالی محول شدهاند.

احمد ضیا کوهستانی رئیس عمومی تفتیش این وزارت روز دوشنبه «۲۳ دلو ۱۳۹۶» در نشست خبری گفت، این بررسیها در مدت شش ماه صورت گرفته و دوسیههای محول شده به سارنوالی مربوط به جنرالان، افسران عالی رتبه، ساتنمنان و مأمورین ملکی این وزارت میباشند.

ضیا کوهستانی گفت که برعلاوه این دوسیهها بیش از ۱۵۰ متهم نیز به سارنوالی معرفی شدهاند.

کوهستانی: طی شش ماه گذشته ۵۴۰ مورد را تحت بررسی قرار داده‎ایم.
کوهستانی: طی شش ماه گذشته ۵۴۰ مورد را تحت بررسی قرار داده‎ایم.

او افزود:

"طی شش ماه گذشته ۵۴۰ مورد را تحت بررسی قرار دادهایم که از جمله ۱۲۵ دوسیه را که در آن چهار تن از جنرالان، ۹۰ تن افسران بلند رتبه، ۵۲ تن ساتنمنها و شش تن از مأمورین ملکی بلند رتبه شامل میباشند که دوسیههای شان را در موارد مختلف، سوء استفاده از صلاحیت وظیفوی، اختلاس، رشوه و بعضی مظاهر منفی که وجود داشت دوسیههای شان تکمیل و محول سارنوالی گردیدهاست."

آقای کوهستانی همچنان گفت به‌شمول بررسیهای شش ماه اخیر در نتیجه مجموع بررسیهای صورت گرفته در وزارت داخله تعداد جنرالان و مقامات بلند رتبه متهم به فساد به ۱۸ تن میرسد.

وی همچنان گفت که ۱۳۰ تن دیگر به‌خاطر عدم رعایت قوانین و اصول‌نامههای عسکری به توصیه، اخطار و تبدیلی به مقام وزارت پیشنهاد شده که پس از منظوری، جزا بالای‌شان تطبیق گردید.

آقای کوهستانی همچنان گفت در این مدت دوسیههای اختلاس و حیف و میل بیش از ۱۴۱ میلیون افغانی و بیش از ۱۱۸ هزار دالر امریکایی در قراردادهای وزارت داخله، تکمیل و محول سارنوالی گردیدهاند.

وی همچنان گفت به ارزش ۴۴ میلیون و ۵۷۶ هزار افغانی پول باقیات به ذمت ۹۹ معتمد و ۱۳ شرکت قراردادی تسلیم خزانه دولت شدهاست.

رئیس عمومی تفتیش وزارت داخله گفت که با فعال شدن کمیته شفافیت در یک سال گذشته به سطح زونهای ولایات ۱۰۷ دوسیه را به‌شمول مرکز محول سارنوالی نمودهاند.

در این نشست خبری نجیب دانش سخنگوی وزارت داخله نیز بر ادامه مبارزه جدی علیه فساد اداری و تأمین امنیت مردم تأکید کرد.

این در حالیست که پیش از این مقامات وزارت داخله چندین بار از تلاشها به هدف آوردن اصلاحات در این وزارت خبر داده و تأکید کردهاند که برای پاک ساختن این نهاد امنیتی از وجود فساد تلاش بیشتر میکنند.

موضوع موجودیت فساد در وزارت داخله حتی با انتقاد رئیس جمهور افغانستان روبهرو شده و محمد اشرف غنی این نهاد را قلب فساد خوانده و بر آوردن اصلاحات در این وزارت تأکید کرده بود.

در این حال اداره عالی مبارزه با فساد اداری افغانستان نیز تأکید میکند که مشکلات در وزارت داخله هنوز هم به شکل گسترده وجود داشته و این تلاشها برای جلوگیری از فساد کافی نیستند.

سید حسین فخری
سید حسین فخری

سید حسین فخری رئیس این اداره در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"اجراأت ریاست تفتیش وزارت داخله تا حدی نسبی پیشرفت را نشان میدهد، ولی هنوز هم کافی نیست چون بیشتر افراد که مورد تحقیق و تعقیب عدلی قرار میگیرد در قضایای سنگین فساد اداری چندان دخیل نیستند. من امیدوارم که ریاست تفتیش بتواند به قضایای سنگین فساد اداری هم رسیدهگی کند."

آقای فخری تأکید میکند که اگر مبارزه با فساد اداری در نهادهای امنیتی به خصوص وزارت داخله جدی گرفته نشود این مسئله بالای کارکرد پولیس و تأمین امنیت مردم تأثیر منفی به جا میگذارد.

اما رئیس عمومی تفتیش تأکید میکند که آنان در آینده پلانهای را در جهت مبارزه جدی با فساد که به‌شمول تحقق اهداف استراتژیک مبارزه با فساد اداری به هدف تنفیذ قانون و مبارزه علیه انواع جرایم میباشد، روی دست دارند.

وی میگوید که این کار سبب تقویت شفافیت حساب‌دهی در ادارات وزارت داخله، تقویت تواناییهای تفتیش و تقویت هماهنگی با ادارات مربوط در امر مبارزه با فساد اداری میگردد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG