لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۳

نگرانی‌ها در مورد متوقف شدن صادرات پنبه افغانستان در سپین بولدک و تورخم!


شماری از صادر کننده‎گان پنبه می‎گویند، نظامیان پاکستانی صادرات پنبه افغانستان به آن کشور را توقف داده‎اند.

آنان می‎گویند، پاکستان مانند گذشته بار دیگر به آنان مشکل ایجاد کرده‎است.

به‌گفته اتحادیه متشبثین افغانستان، این اقدام پاکستان صدها هزار دالر به تجار افغان زیان وارد کرده‎است.

آنان به رادیو آزادی می‎گویند، حدود یک ماه می‎شود که نظامیان پاکستان در بنادر سپین بولدک و تورخم ده‎ها لاری پنبه را توقف داده و اجازه نمی‎دهند تا وارد خاک آن کشور شوند.

رحم‌الدین حاجی آغا رئیس اتحادیه متشبثین روز پنجشنبه «۲۶ دلو ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت، پنبه افغانستان نه‌تنها این‎که به پاکستان به فروش می‎رسد، بلکه از طریق آن‎کشور به چین، هندوستان و آسیای جنوبی انتقال داده می‎شود.

مزارع پنبه
مزارع پنبه

به‌گفته وی پاکستان بدون این‎که حکومت را در جریان قرار دهد صادرات پنبه افغانستان را توقف داده‎است.

او می‎افزاید:

"دو دروازۀ یاد شده با پاکستان باز اند، اما صادرات پنبه از این طریق جلوگیری شده‎است. به این سبب کم از کم ۵۰۰ تا ۶۰۰ کارگر بی‌کار شده‎اند، ۱۷ یا ۱۸ فابریکه توقف یافته‎اند و دقاهین متضرر شده‎اند. این مشکلات هنوز هم موجود اند."

بر اساس معلومات اتحادیه متشبثین افغانستان در حال حاضر حدود ۲۰ فابریکۀ پنبه در افغانستان فعالیت می‎کنند که ۲۰ هزار تن پنبه در آن‎ها ذخیره شده‎اند.

پنبه بیشتر در ولایت‎های بلخ، هلمند، کندهار، فراه و برخی ولایت‎های دیگر تولید می‎شود که دانه آن در داخل کشور مصرف می‎شود و پخته خالص آن بعد از پروسس به پاکستان و برخی کشورهای دیگر صادر می‎شود.

صادر کننده‎گان پنبه می‎گویند، حدود ۴۰ سال پیش پنبه در داخل کشور به‌خصوص در فابریکات جنگلک، گلبهار، جبل‌السراج و نساجی افغان به رخت تبدیل می‎شد، اما حالا به نسبت نبود این فابریکات به خارج صادر می‎شود.

صیام‌الدین پسرلی سخنگوی اتاق تجارت و صنایع می‎گوید، پاکستان برای تثبیت کیفیت اموال صادراتی افغانستان یک فورم جدید را در نظر گرفته که به‌گفته وی این کار زمان‌گیر است.

پسرلی می‎افزاید، این کار تا هنوز در هیچ کشور آسیای جنوبی عملی نشده‎است.

صادر کننده‎گان پنبه و اتاق تجارت و صنایع می‎گویند، حل مشکلات به میان آمده از توانایی آنان بالا است.

آنان از حکومت می‎خواهند، هرچه زودتر باید این مشکل با مقامات پاکستانی برطرف شود.

رادیو آزادی تلاش زیاد کرد تا در این باره نظر وزارت خارجه را بگیرد، اما هیچ جوابی از سوی این وزارت دریافت نکرد.

مسافر قوقندی
مسافر قوقندی

اما مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان به رادیو آزادی می‎گوید، برای حل این مشکل تدابیر گرفته شده‎اند.

او افزود:

"این مشکل که به میان آمده برای حل آن ما با وزارت زراعت و اتاق تجارت یک نشست عاجل را ترتیب کرده‎ایم، اما آنچه در صادرات پاکستان نیست از ما خواسته‎است. باورمند هستم که در چند روز آینده این مشکل از راه دیپلوماتیک حل خواهد شد."

این بار نخست نیست که صادرات و واردات افغانستان در بنادر تورخم و سپین بولدک با مشکل مواجه می‎شوند، بلکه اتاق تجارت و صنایع می‎گوید، هر سال یک یا دو بار در این بنادر مشکلاتی به بار میاید.

با این همه حکومت افغانستان تلاش دارد صادرات و واردات خود را از طریق بندر چابهار و بنادر شمال کشور با کشورهای جنوب آسیا و آسیای مرکزی انجام دهد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG