لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۴

شورای ترکمن‌های شمال از بغاوت والی پیشین سمنگان علیه حکومت اعلام پشتبانی کردند


شورای انسجام ترکمن‎های شمال از ایستاده‎گی والی پیشین سمنگان در برابر فرمان رئیس جمهور مبنی بر برکناری عبدالکریم خدام از سمت‌اش به‌عنوان والی سمنگان، حمایت کردند.

ده‎ها تن از اعضای شورای انسجام ترکمن‎های شمال و متنفذین قوم ترکمن در بلخ طی یک گردهمایی اعتراض‌آمیز ضمن حمایت از بغاوت والی پیشین سمنگان در برابر دولت و فرمان رئیس جمهور از حکومت وحدت ملی نیز تقاضاهای را مطرح کردند.

عبدالکریم خدام والی پیشین سمنگان طی فرمانی از سوی ریاست جمهوری افغانستان از وظیفه‎اش به روز شنبه برطرف شد، اما آقای خدام به روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری ابراز داشت که رئیس جمهور صلاحیت برکناری وی را نداشته و تصمیم گیرنده‎گان اصلی شورای ترکمن‎های افغانستان و مردم سمنگان هستند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:14 0:00
لینک مستقیم

اکنون در بلخ، اعضای شورای انسجام ترکمن‎های شمال ضمن حمایت از ایستاده‎گی آقای خدام در برابر فرمان رئیس جمهور غنی خواهان کرسی‎های بیشتر ولایات و وزارت خانه‎ها به ترکمن‎های ساکن در افغانستان هستند.

آنان در مورد قطعنامه‎ای را نیز صادر کردند که در یک بخش آن چنین آمده‎است:

"حکومت وحدت ملی باید حکومتی باشد که در آن مشارکت اقوام به‌گونه عادلانه صورت گیرد، توسعه متوازن باشد و توزیع قدرت مساویانه در نظر گرفته شود. قوم ترکمن به‌عنوان پنجمین قوم نظر به کمیت در ساختار حکومت وحدت ملی سهم بیشتر داشته باشد."

شورای ترکمن‎های شمال تصمیم رئیس جمهور مبنی بر برکناری والی سمنگان را یک عمل عجولانه توصیف کرده و می‎گویند که آقای غنی برای برکناری عبدالکریم خدام که بیشتر از یک سال از تقررش نمی‎شود، دلایل قابل قبول را ارائه کند.

آنان والی سابق سمنگان را مأمور پر کار دولت توصیف کرده گفتند که خواهان ابقای عبدالکریم خدام در پست والی سمنگان هستند.

زوری گیلده اوچی یک عضو رهبری شورای انسجام ترکمن‎ها به رسانه‎ها گفت:

"ما ترکمن‎ها تقاضا داریم که جایگاه خود را در حکومت وحدت ملی داشته باشیم، بناً کسی که خدمت می‎کند، برای مردم، این ملت و خاکش خادم است نباید بدون کمی و کاستی و غلفت در وظیفه تبدیل یا برکنار شود."

اعضای شورای انسجام ترکمن‎های شمال می‎گویند که در صورت عدم پذیرش خواست‌هایشان توسط حکومت آنان دست به شورش خواهند زد و تظاهرات گسترده‎ای در شمال به راه خواهند انداخت.

عبدالحی حمیدی یک عضو این شورا می‎گوید:

"ترکمن‎ها در سرحدات زنده‎گی می‎کنند، اگر حکومت به خواسته‎های مشروع ما پاسخ مثبت ندهد، ما در برابر آن دست به اعتراض گسترده می‎زنیم و دوست نداریم که اختشاش کنیم، اما ما نباید مجبور ساخته شویم."

پیش از این والی پیشین بلخ عطا محمد نور نیز منظوری استعفایش توسط رئیس جمهور غنی را نپذیرفت.

عطا محمد نور
عطا محمد نور

عطا محمد نور با آن‌که از منظوری استعفایش توسط ارگ ریاست جمهوری دو ماه می‎گذرد، اما اکنون نیز به‌عنوان والی خود خوانده بلخ به وظیفه‌اش ادامه می‎دهد.

با این حال اداره مستقل ارگان‎های محلی افغانستان می‎گوید که فرمان رئیس جمهور افغانستان در خصوص مأمورین دولتی حتماً عملی می‎گردد.

منیره یوسف‌زاده سخنگوی این اداره به رادیو آزادی گفته‎است که اولویت کار حل مشکلات به میان آمده از راه گفت‎وگو می‎باشد.

کارشناسان به این باورند که باید در برابر کسانی که از حکم رئیس جمهور سر باز می‎زنند، از گزینه‎های نظامی استفاده شود.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی

XS
SM
MD
LG