لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۵

لوی سارنوالی: امسال به بیش از ۱۵۰۰ دوسیه فساد رسیده‌گی شده‌است


لوی سارنوالی افغانستان می‎گوید، این اداره به بیشتر از پانزده صد دوسیه فساد که نام‎های شماری از مقام‎های دولتی در بخش‎های نظامی و ملکی نیز شامل آن استند، رسیده‎گی شده‎است و شماری از این مقام‎ها از وظایف شان برکنار و شماری نیز ممنوع الخروج اعلام شده‎اند.

جمشید رسولی سخنگوی این اداره روز یکشنبه «۶حوت۱۳۹۶» در نشست خبری گفت که این دوسیه‎ها شامل رشوه، اختلاس، دزدی و سوء استفاده‎ها از صلاحیت‎های وظیفوی استند.

رسولی گفت که این دوسیه‎ها از سوی مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری و سارنوالی اختصاصی مبارزه با فساد در بخش ملکی و نظامی بررسی شده‎اند.

جمشید رسولی
جمشید رسولی

او افزود:

"لوی سارنوالی افغانستان توانسته‎است در سال ۱۳۹۶ به بیشتر از پانزده صد دوسیه فساد رسیده‎گی کند، این دوسیه‎ها در مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد و همینگونه در سارنوالی اختصاصی مبارزه با فساد که در بخش ملکی و نظامی کار می‎کند بررسی شده‎اند."

رسولی می‎گوید، تا کنون از درک این دوسیه‎ها یک میلیارد و ششصد هزار افغانی جبران خساره و جریمه نقدی به نفع دولت فیصله شده و یک مقدار آن تا کنون به عواید دولت افزود شده‎است.

لوی سارنوالی افغانستان در حالی از اجراآت این اداره در برابر فساد اداری سخن می‎زند که در این اواخر سازمان شفافیت بین المللی با نشر گزارشی افغانستان را در میان ۱۸۰ کشور رده بندی کرده‎است که با گرفتن ۱۵ امتیاز پس از سومالیا، سودان جنوبی و سوریه چهارمین کشور فاسد جهان در سال ۲۰۱۷ میلادی شناخته شده‎است.

لوی سارنوالی افغانستان می‎گوید که این اداره در مبارزه با فساد اداری کوتاه نیامده؛ بلکه شماری از کشورهای فاسد در مبارزه با فساد پیشرفت‎های داشته‎اند و امتیازهای شان را بیشتر ساخته‎اند.

در این میان؛ اما دیده بان شفافیت به ارقام دوسیه‎های رسیده‎گی شده از سوی لوی سارنوالی به دیده شک می‎نگرد و می‎گوید نبود اداره‎های مستقل سبب شده‎است تا مردم به کار لوی سارنوالی دیگر بی باور شوند.

سید اکرام افضلی رئیس این اداره به رادیو آزادی می‎گوید تا کنون مردم این را نمی‎دانند که در اداره‎های مربوط به خود لوی سارنوالی چه می‎گذرد.

سید اکرام افضلی
سید اکرام افضلی

او افزود:

"نبود اداره‎های مستقل مبارزه با فساد اداری سبب شده‎است تا که این پروسه از شفافیت برخوردار نباشد، و ارقامی که سارنوالی ارائه می‎کند قابل باور نیست، همه می‎دانند که حقایق چی است و در حقیقت چه وضعیتی ادامه دارد زیرا شماری از زورمندان که در فساد دخیل استند تا کنون بازداشت نشده‎اند."

افضلی می‎گوید هنوز هم اداره قوی برای ریشه کن سازی این پدیده در حکومت وحدت ملی وجود ندارد و به گفته او دوسیه‎های زورمندان و مقام‎های دخیل در فساد تا کنون از سوی این اداره بررسی نشده‎اند.

اما با این همه، اداره لوی سارنوالی تاکید می‎ورزد که دوسیه‎های فساد بدون در نظرداشت کدام امتیاز برای افراد ولو درهر مقامی باشند بر اساس تعهدی که وجود دارد بررسی و رسیده‎گی خواهد شد و به گفته او دیگر صبر حکومت در برابر پدیده فساد به پایانش رسیده‎است.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG