لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۴

عدم دسترسی به غذای مصون و سوء تغذی سبب افزایش فقر در افغانستان شده‌است


افزایش اطفال گدا در شهر کابل
please wait
Embed

No media source currently available

0:00 0:03:21 0:00

وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید که مصونیت غذایی و کاهش سوء تغذی می‌تواند از گرسنگی و فقر در این کشور جلوگیری کند.

حکومت افغانستان سعی می‌کند با تطبیق اجندای ملی مصونیت غذایی و تغذیه، از فقر که هنوز نیز ۳۹ درصد مردم افغانستان را تهدید می‌کند، جلوگیری کند.

همایون لودین رئیس بخش تغذیه عامه وزارت صحت عامه روز سه شنبه «۰۸ حوت ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت که سوء تغذی و عدم دسترسی مردم به غذای مصون سبب بالا رفتن سطح فقر در افغانستان شده‌است.

او افزود:

"به هر اندازۀ که سطح سوء تغذی بالا می‌رود، فقر نیز افزایش می‌آ‌‌بد و به هر اندازه که سطح سوء تغذی پائین می‌رود، کم خونی کاهش می‌آبد، دسترسی و توان خرید غذا از سوی مردم بیشتر می‌شود، سطح فقر نیز کاهش یافته و جامعه پیشرفت می‌کند."

آقای لودین می‌گوید، ۳۰ درصد مردم در افغانستان به غذای مصون دسترسی ندارند که این مشکل به‌گفته وی سبب مبتلا شدن آنان به بیماری‌های گوناگون می‌شود.

۳۰ درصد مردم در افغانستان به غذای مصون دسترسی ندارند.

به باور وی همین اکنون ۴۱ درصد کودکان در افغانستان دچار سوء تغذی مزمن بوده و ۴۴ درصد اطفال و ۴۰ درصد مادران با کم خونی روبه‌رو هستند.

ادامه جنگ‌ها، مشکلات اجتماعی، پائین بودن ظرفیت کاری، فرار سرمایه از کشور و فساد در ادارات دولتی از علت‌های عمدۀ بی‌کاری و فقر در افغانستان محسوب می‌شوند.

اما نصرالله ارسلایی رئیس دارالانشای شورای وزیران می‌گوید که حکومت افغانستان در ماه میزان سال جاری اجندای ملی مصونیت غذایی و تغذیه را آغاز کرده که با تطبیق آن به‌گفته وی سطح فقر در این کشور کاهش خواهد یافت.

آقای ارسلایی روز سه شنبه در نشست نقش علما در تحقق اجندای ملی مصونیت غذایی و تغذیه در کابل در این مورد گفت:

"حکومت افغانستان با توجه به سطح بالای گرسنگی و فیصدی نگران کنندۀ سوء تغذی که مانع نموی فزیکی، جسمی و روانی هموطنان می‌شود و به هدف رسیده‌گی به این مشکل ملی اجندای ملی مصونیت و تغذیه را آغاز کرده‌است."

آقای ارسلایی می‌گوید که تطبیق این برنامۀ ملی در کاهش سطح فقر و گرسنگی بسیار مفید واقع خواهد شد.

این در حالیست که کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید، نفوس این‌کشور سالانه سه درصد افزایش می‌آبد در حالی که به‌گفته این کمیسیون اقتصاد افغانستان همه ساله به‌گونه اوسط ۰،۵ درصد پیشرفت داشته‌است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:43 0:00
لینک مستقیم

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG