لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۵

واکنش‌های تند در پیوند به اظهارات وزیر عدلیه ایران در اجلاس ژنیو!


علی رضا آوایی وزیر عدلیه ایران
علی رضا آوایی وزیر عدلیه ایران

شماری از اعتراض کننده‌گان دیروز سه‌شنبه در نزدیکی مقر ملل‌متحد در شهر ژنیو سویس گرد هم آمده بودند و نیز تعداد از دیپلوماتان قبل از آغاز سخنرانی وزیر عدلیه ایران جلسه را ترک کردند.

علی رضا آوایی که متهم به تخطی‌های جدی از حقوق بشر در کشورش است و هدف تحریمات اتحادیه اروپا قرار دارد، ناوقت دیروز در سخنرانی‌اش در جلسه شورای حقوق بشر ملل‌متحد آنچه را وی نواقص انزجار آمیز در ملل‌متحد خواند مورد انتقاد قرار داد و قدرت‌های غربی را متهم به سوء استفاده از عبارت حقوق بشر برای اهداف سیاسی‌شان کرد.

حضور آوایی در جلسه ملل‌متحد اعتراضات جدی ایرانی‌ها و غرب را به همراه داشت.

حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ تظاهر کننده در خارج از مقر ملل‌متحد در ژنیو بیرق‌های را در اهتزار درآورده بودند که ایرانی‌های مقیم در خارج آن را استفاده می‌کنند و هم شعارهای "آوایی را دستگیر کنید" را با خود حمل می‌کردند.

این مظاهره کننده‌گان یک انبوه بزرگ از بوت‌ها را به شکل مخروط چیده بودند تا سمبولی از هزاران قربانی قتل گروهی محبوسین سیاسی را معرفی کنند که در سال ۱۹۸۸ کشته شده بودند و ادعا می‌شود که آوایی از این قتل دسته‌جمعی نظارت می‌کرد.

آوایی شاید بحث برانگیز ترین نماینده از جملۀ ۱۰۰ نمایندۀ ارشد از نقاط مختلف جهان باشد که در جلسۀ شورای حقوق بشر ملل‌متحد در این هفته سخنرانی داشته‌اند.

علی رضا آوایی که سارنوال ارشد اسبق ایران بود مسئول تخطی‌ها از حقوق بشر، دستگیری‌های خودسرانه، چشم پوشی از حقوق زندانیان و افزایش اعدام‌ها در ایران است.

به‌گفته اعضای اپوزیسیون ایران که در تبعید به سر می‌برند، آوایی نقش کلیدی را در قتل عام محبوسین سیاسی در سال ۱۹۸۸ بازی کرده بود.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید، نزدیک به پنج هزار زندانی در چند ماه محدود در سال ۱۹۸۸ کشته شده بودند، ولی اپوزیسیون این رقم را ۳۰ هزار نفر می‌خواند.

قبل از آن‌که آوایی دیروز به استیج رفته و سخنرانی کند، شماری از دیپلوماتان جلسه را ترک کردند.

زمانی‌که بعد از ختم سخنرانی آوایی خبرنگاران از وی در مورد این عکس‌العمل‌ها پرسیدند، آوایی پاسخ نداد.

نیکی هیلی سفیر امریکا در ملل متحد
نیکی هیلی سفیر امریکا در ملل متحد

نیکی هیلی سفیر امریکا در ملل‌متحد در آغاز این هفته شورای حقوق بشر ملل‌متحد را مورد انتقاد شدید قرار داد که چرا به آوایی اجازه شرکت در جلسه را داده‌است.

خانم هیلی آوایی را متهم به بعضی از بدترین تخطی‌ها از حقوق بشر کرده گفت:

"شورای حقوق بشر ملل‌متحد باید بشرمد، این شورا با دعوت کردن تخطی کننده‌گان دایمی حقوق بشر شهرت خود را ضربه می‌زند و هم مأموریت خود به‌حیث نهاد دفاع از حقوق بشر را به تمسخر می‌گیرد."

XS
SM
MD
LG