لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۹

سربازان افغان: در کنار تجلیل از "۹ حوت" به مشکلات ما نیز توجه شود


نهم حوت مصادف است با روز سرباز و از این روز ارگان‌های امنیتی و دفاعی افغانستان، از چند سال بدین‌سو طی مراسم خاص تجلیل می‌کنند.

ارگان‌های امنیتی و دفاعی افغانستان از نهم حوت روز سرباز در حالی تجلیل می‌کنند که شماری از نیرو های امنیتی افغان از خرابی تأسیسات، کمبود مواد غذایی، پرداخت نشدن معاشات‌شان در زمان معین و غیر منظم بودن سیستم رخصتی‌شان شکایت می‌کنند.

آنان می‌گویند، خرسند هستند که ارگان‌های امنیتی و دفاعی به مبارزات و قهرمانی‌های آنان ارج می‌گذارند، اما از مقامات امنیتی و دفاعی می‌خواهند تا به‌خاطر حل مشکلات آن اقدام جدی نمایند.

جان آقا و امین‌الله عساکر افغان مشکلات‌شان را در صحبت با رادیو آزادی چنین بیان کردند:

"گاهی طوری پیش آمده که در لوبیا آب زیاد ریخته‌ایم و نان ما را با آب لوبیا خورده‌ایم گاه یک کیلو لوبیا را سه وقت خورده‌ایم."

"معاش ما را به وقت معین آن نمی‌دهند از زمان معین معاش ما ۱۰ یا ۱۵ روز سپری می‌شود بعد معاش ما می‌رسد."

نهم حوت که از سوی حکومت به نام روز سرباز مسمی شده، از چند سال بدین‌سو توسط ارگان‌های امنیتی و دفاعی افغانستان در مرکز و ولایات طی مراسم خاص تجلیل می‌شود.

نهم حوت که از سوی حکومت به نام روز سرباز مسمی شده، از چند سال بدین‌سو توسط ارگان‌های امنیتی و دفاعی افغانستان در مرکز و ولایات طی مراسم خاص تجلیل می‌شود.

آگاهان امور تجلیل از این روز را برای تشویق و ترغیب سربازان مهم عنوان کرده تأکید دارند که مقامات باید با دقت کامل برای حل مشکلات آنان نیز تدابیر جدی روی دست گیرند.

جنرال حی‌گل سلیمان‌خیل یکی از این آگاهان در مورد می‌گوید:

"این روز برای این هم است که چالش‌ها نیز یادآوری شود، این چالش‌ها و مشکلات سربازان که در خط اول جنگ هستند و قربانی می‌دهند. دولت باید به آن جدی توجه کند تا سربازان به درستی از وطن‌شان دفاع کنند."

در عین حال وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که نیرو های امنیتی افغان با گروه‌های مختلف مخالفین مسلح در جنگ اند و به همین سبب برخی مشکلات نیز وجود داشته که برای حل آن تلاش می‌شود.

دولت وزیری
دولت وزیری

دولت وزیری سخنگوی این وزارت افزود:

"در افغانستان جنگ است، اگر ما بگوییم که مشکلات رفع شده این درست نیست. در برخی اوقات مشکلات به وجود می‌آیند، اما رهبری وزارت دفاع سعی و تلاش می‌کند تا مشکلات سربازان خود را رفع سازد قوماندان که این کار را نکند از وی بازپرس می‌شود."

این بار نخست نیست که برخی از نیرو های امنیتی افغان از عدم توجه برخی مقامات به مشکلات‌شان انتقاد می‌کنند، بلکه قبل از این نیز شکایت‌های مشابه وجود داشت.

آنان گفته اند که مقامات همیشه با آنان تعهد نموده، اما عمل نکرده اند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG