لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۲

وزارت دفاع: مقامات پاکستانی در مورد موجودیت تروریستان دیدگاه ثابت ندارند


وزارت دفاع افغانستان، اظهارات اخیر لوی درستیز اردوی پاکستان که گفته پناهگاه‎های تروریستان در خاک افغانستان قرار دارند را، رد می‎کند.

این وزارت می‎گوید، شورای کویته، گروه حقانی، القاعده و تمام گروه‎های دیگر تروریستی در پاکستان هستند.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت روز دوشنبه «۳۰ دلو ۱۳۹۶» در صحبت با رادیو آزادی گفت، پاکستان در هراس است و با ابراز چنین سخنان می‎خواهد توجه جامعه جهانی را به سوی دیگر جلب کند.

وزیری سخنان اخیر لوی درستیز پاکستان را نتیجه فشار و هراس‎ها دانسته می‎گوید، این در حالیست که پیش از این برخی رهبران آن کشور در مورد موجودیت گروه‎های تروریستی در پاکستان اعتراف کرده‎اند و مقامات پاکستانی در مورد موجودیت چگونگی تروریستان دیدگاه ثابت ندارند.

وزیری: پاکستان تحت فشار قرار دارد.
وزیری: پاکستان تحت فشار قرار دارد.

او افزود:

"گپ اساسی اینست که پاکستان تحت فشار قرار دارد. موقف ایالات متحده امریکا و کشورهای عضو ناتو و در این اواخر گفت‎وگوها در فرانسه مبنی بر شامل شدن پاکستان در لیست سیاه، آن کشور را در هراس انداخته‎است در افغانستان هیچ نوع مرکز وجود ندارد تمام مراکز از طالبان گرفته تا گروه حقانی، القاعده و شوراها هنوز هم در پاکستان است."

آقای وزیری می‎گوید، کشورهای عضو ناتو در افغانستان وضعیت را از نزدیک مشاهده می‎کنند و حالا جامعه جهانی به این نتیجه رسیده که مشکل اصلی در پاکستان است.

قمر جاوید باجوه لوی درستیز اردوی پاکستان روز شنبه هنگام سخنرانی در نشست امنیتی در شهر مونیخ جرمنی ادعا کرده‎است که آنان القاعده، طالبان و گروه جماعت‌الحرار را شکست داده‎اند، اما تهدیدهای متوجه از سوی افغانستان به آنان هنوز هم پا برجا اند.

قمر جاوید باجوه
قمر جاوید باجوه

وی گفته‎است که پاکستان علیه گروه‎های تروریستی اقدامات اصلاحی مختلف را انجام داده، اما این گروه‎ها هنوز هم در افغانستان پناهگاه‎های امن دارند.

به‌گفته وی، از ۱۳۰ حمله در پاکستان ۱۲۳ حمله آن در افغانستان پلان‌گذاری شده و آنان از این درک بیشتر متضرر شده‎اند.

در عین حال خواجه آصف وزیر خارجه پاکستان روز گذشته در یک نشست در پاکستان گفته‎است در عقب حملاتی‎که از خاک افغانستان علیه پاکستان انجام می‎شوند هند دست دارد.

خواجه آصف گفته‎است، دشمنی‎که به نام هند در شرق کشور آنان واقع است سرحدات غرب پاکستان را نیز تهدید می‎کند.

اما گل نبی احمدزی یک تن از کارشناسان نظامی و امنیتی می‎گوید، در حالی‎که چهره اصلی پاکستان شناخته شده، اما آن کشور یکبار دیگر خواهان تغیر دیدگاه جامعه جهانی است.

احمدزی: اسناد فعالیت گروه‎های تروریستی در پاکستان به جامعه جهانی سپرده شده‎اند.
احمدزی: اسناد فعالیت گروه‎های تروریستی در پاکستان به جامعه جهانی سپرده شده‎اند.

وی در صحبت با رادیو آزادی گفت، به همین هدف استخبارات پاکستان برنامه‎های طرح‌ریزی حملات را به دوش افغانستان می‎اندازد.

او افزود:

"آن‎ها از یک طرف عذر می‎کنند، از سوی دیگر هیئت به کابل می‎فرستند، در عین حال با جهانیان لابی گری می‎کنند و از طرف دیگر افغان‎ها را متهم می‎سازد. به باور من آن گروه‎های که از سوی پاکستان حمایت می‎شوند در موترهای نظامی در پشاور و برخی جاهای دیگر جابه‌جا می‎شوند و دوباره آنان به پناهگاه‌هایشان آورده می‎شوند."

وی می‎گوید، اسناد مهم به‌خاطر چگونگی فعالیت گروه‎های تروریستی در پاکستان به جامعه جهانی سپرده شده‎اند و در این مورد اظهارات پاکستان برای هیچ‌کس قابل قبول نیست.

آقای احمدزی پیشنهاد می‎کند که بعد از این باید سخنان مقامات پاکستان مورد اعتماد قرار نگیرند و جامعه جهانی و افغانستان در این زمینه باید یک دست شوند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG