لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۶

امریکا: روسیه از تعهداتش برای محو اسلحه کیمیاوی سوریه تخطی کرده‎است


یک مقام ارشد خلع سلاح ایالات متحده امریکا می‎گوید، روسیه از تعهداتش به‌حیث تضمین کننده در از بین بردن ذخایر اسلحه کیمیاوی سوریه تخطی کرده‎است.

رابرت وود (Robert Wood) دیروز در ژنیو به خبرنگاران گفت، روسیه در جلوگیری از استفاده اسلحه کیمیاوی توسط رژیم بشارالاسد ناکام شده‎است.

نماینده دایمی امریکا در کنفرانس خلع سلاح، ۲۸ فبروری در ژنیو به خبرنگاران گفت، روسیه در امر جلوگیری از استفاده اسلحه کیمیاوی توسط رژیم بشارالاسد ناکام شده‎است.

به‌گفته رابرت وود روسیه در مورد استفاده از اسلحه کیمیاوی در سوریه، در بخش نادرست تاریخ قرار دارد.

از بین بردن اثرات اسلحه کیمیاوی
از بین بردن اثرات اسلحه کیمیاوی

این اظهارات رابرت وود به تعقیب گزارش‎های تازه در مورد استفاده از گاز کلورین توسط نیروهای حکومت سوریه بر افراد ملکی صورت گرفته‎است.

نیروهای حکومت سوریه به تکرار به استفاده از اسلحه کیمیاوی به‌شمول حمله ۲۵ فبروری در منطقه غوطه در حومه شهر دمشق متهم شده‎اند.

با وصف ویدیوها و عکس‎های موجود ادعا شده از قربانیان این رویداد در مطبوعات، روسیه این گزارش‎ها را "قصه‎های دروغین" خوانده‎است.

به‌گفته رابرت وود، روسیه از تعهداتش به‌حیث تضمین کننده در از بین بردن ذخایر اسلحه کیمیاوی سوریه، تخطی کرده‎است.

این در حالیست که مطبوعات امریکا ۲۷ فبروری گزارش داده‎اند که کوریای شمالی متخصصان راکت و تجهیزات را به سوریه فرستاده‎است که از آن می‎توان برای تولید اسلحه کیمیاوی استفاده کرد.

در این گزارش‎ها گفته شده‎است، کارشناسان سازمان ملل‌متحد بیش از ۴۰ محموله قبلاً راپور داده نشده همچو تجهیزات را بین سال‎های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ دریافته‎اند که به طور غیر قانونی به سوریه فرستاده شده‎اند.

نشان‌های سلاح‌های کشتار دسته جمعی: اسلحه کیمیاوی، اتمی و بیالوژیکی.
نشان‌های سلاح‌های کشتار دسته جمعی: اسلحه کیمیاوی، اتمی و بیالوژیکی.

نماینده امریکا در کنفرانس خلع سلاح در ژنیو با اشاره به این گزارش‎ها گفت:

"من نمی‎خواهم در مورد گزارش سازمان ملل‌متحد که محرم است تبصره کنم، ولی واضحاً تاریخچه روابط بین کوریای شمالی و سوریه در زمینه تحرکات راکتی و تجهیزات اسلحه کیمیاوی وجود دارد و ما در مورد تاریخچه روابط بین این دو کشور نگرانی داریم."

دمشق می‎گوید، به کارشناسان سازمان ملل‌متحد گفته‎است، کوریای شمالی با ورزشکاران و مربیان ورزشی‌اش در سوریه حضور دارد.

حصام‌الدین علا (Hussam Edin Aala) نماینده سوریه در این کنفرانس گفته‎است، حکومت کشورش نمی‎تواند از این اسلحه استفاده کند، چون آن را در اختیار ندارد.

به نوشته مرکز خبری رادیو آزادی کارشناسان می‎گویند، کوریای شمالی که به‌خاطر برنامه‎های اتمی و راکت‎های بالیستیک تحت تحریم‎های بین‌المللی قرار دارد، از گذشته‎ها به این‌سو تجهیزات نظامی و اسلحه را در بدل پول، به کشورهای مختلف جهان پیشنهاد کرده‎است.

XS
SM
MD
LG