لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۳

تأکید بشار اسد روی ادامه عملیات تهاجمی نیروهایش در غوطه شرقی سوریه


با وجود آن‎که چندین کشور غربی خواهان توقف عملیات تهاجمی قوای حکومتی سوریه در منطقه غوطه شرقی شده‎اند، رئیس جمهور بشار اسد می‎گوید، این عملیات ادامه خواهد یافت.

بشار اسد رئیس جمهور سوریه می‎گوید، نیروهایش عملیات تهاجمی در منطقه غوطه شرقی را که در کنترول شورشیان قرار دارد با وجود آن ادامه می‎دهند که چندین کشور خواهان توقف این عملیات شده‎اند.

این اظهارات اسد که دیروز در تلویزیون دولتی سوریه منتشر شد در حالی صورت گرفت که بر اساس گزارش‎ها قوای حکومتی سوریه چهارم حصه غوطه شرقی را که در چند روز گذشته در چنگ شورشیان قرار داشت، گرفته‎اند.

سوریه
سوریه

اداره نظارت از حقوق بشر سوریه که مرکز آن در بریتانیاست دیروز گفت، اردوی سوریه چهارم حصه منطقه غوطه شرقی را از چنگ شورشیان گرفته‎است که اکثر این بخش‎ها مناطق زراعتی اند.

یک سخنگوی گروه جیش‌الاسلام یکی از گروه‎های عمده شورشی در غوطه گفته‎است، پالیسی قلبه زمینی از سوی نیروهای حکومتی باعث آن شد که شورشیان عقب نشینی نموده و دوباره بسیج شوند.

رسانه‎های حکومتی قبلاً گزارش دادند که اردوی سوریه در چندین جبهه به پیشرفت‎های دست یافت و کنترول بعضی قریه‎ها و مناطق زراعتی را در شرق دمشق به دست گرفته‎است.

بر اساس گزارش‎ها، از اثر بمباردمان‎های قوای حکومتی سوریه صدها تن از منطقه فرار کرده‎اند.

از آغاز خشونت‎ها در شرق غوطه در هژدهم فبروری به این طرف، یعنی بعد از تشدید عملیات تهاجمی قوای حکومتی سوریه و متحدین آن در این منطقه تا به حال ۶۰۰ تن کشته شده‎اند.

گفته می‎شود نه آتش بس اعلان شده از سوی شورای امنیت ملل‌متحد و نه هم آتش‌بس پنج ساعته روزانه اعلان شده از سوی روسیه، در بخش رسانیدن کمک‎های بشری به غوطه مؤثر بوده‎اند.

سوریه
سوریه

ملل‌متحد می‎گوید حدود ۳۹۳ هزار نفر در غوطه گیر مانده‎اند.

اردوی سوریه که متهم به هدف قرار دادن غیر نظامیان شده‎است می‎گوید، تلاش دارد این منطقه را از چنگ تروریستان نجات دهد.

از سوی دیگر دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا و ترزا می صدراعظم بریتانیا دیروز در یک تماس تیلیفونی توافق کردند که سوریه و متحدش روسیه مسئولیت رنج و مشقت را به دوش دارند که مردم در غوطه با آن مواجه‎اند.

دفتر خانم می گفته‎است دو رهبر توافق کردند که روسیه و جوانب دیگری‎که بالای رژیم اسد نفوذ دارند باید برای توقف کمپاین خشونت در غوطه و حفاظت از غیر نظامیان اقدام کنند.

از سوی دیگر امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در یک تماس تیلیفونی با همتای ایرانی‌اش حسن روحانی از وی خواست، فشارهای مورد نیاز را بر حکومت سوریه وارد نماید تا حملات کورکورانه بر افراد ملکی را در غوطه متوقف سازد.

این تقاضای مکرون از روحانی قبل از آن صورت گرفت که قرار است ژان وی لیدیغیا وزیر خارجه فرانسه به تهران رفته و در آن‎جا با مقامات ایرانی روی سلسله موضوعات عمده به‌شمول اوضاع سوریه صحبت کند.

XS
SM
MD
LG