لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۴

غنی: برگزاری انتخابات در زمان معین آن امر حتمی و اجتناب ناپذیر است


رئیس جمهور افغانستان می‌گوید، برگزاری انتخابات‌ ولسی جرگه و ریاست جمهوری در زمان تعیین شدۀ آن یک امر حتمی و اجتناب ناپذیر است.

به‌گفته محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، حکومت برای تأمین بودجه و امنیت برگزاری انتخابات‌های پیش‌رو آماده‌است.

آقای غنی که روز چهارشنبه «۱۶ حوت ۱۳۹۶» در مراسم آغاز سال هشتم تقنینی دوره ۱۶هم شورای ملی سخنرانی می‌کرد همچنان گفت، کمیسیون‌های انتخاباتی باید به دور از دخالت‌های بیرونی و با استقلالیت کار‌هایش را به پیش ببرد.

به‌گفته وی، برگزاری انتخابات‌ ولسی جرگه و ریاست جمهوری در زمان تعیین شده یک امر حتمی و اجتناب ناپذیر است.

شورای ملی افغانستان
شورای ملی افغانستان

او افزود:

"برگزاری انتخابات پارلمانی و انتخابات ریاست جمهوری در زمان معین آن امر حتمی و اجتناب ناپذیر است، حکومت وحدت ملی خود را مکلف می‌داند که منابع لازم برای برگزاری انتخابات را فراهم نماید، امنیت آن را تأمین کند و از هر گونه دخالت در آن از هر طرف به خصوص نیرو‌های امنیتی و ادارات ملکی و حلقات سیاسی جلوگیری به عمل آرد."

بر اساس اعلان کمیسیون مستقل انتخابات، انتخابات ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ها در ۱۶هم ماه سرطان سال آینده هجری شمسی برگزار خواهد شد.

شورای ملی
شورای ملی

از سوی هم بر اساس قانون اساسی، انتخابات ریاست جمهوری در بهار سال ۱۳۹۸ یعنی تا کمتر از ۱۳ ماه دیگر باید برگزار شود.

اما برخی نهاد‌های مدنی که در بخش انتخابات کار می‌کنند می‌گویند، با توجه به عملکرد‌های کمیسیون‌های انتخاباتی، برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ها در زمان اعلام شده بعید به نظر می‌رسد.

یوسف رشید رئیس اجرائیوی مؤسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان «فیفا» پیش از این به رادیو آزادی گفته‌است، اگر این انتخابات در زمان اعلام شده برگزار نشود، ممکن بالای تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نیز تأثیرات منفی وارد کند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:41 0:00
لینک مستقیم

در همین حال جانداد سپین غر یکی از کارشناسان امور انتخاباتی می‌گوید، با توجه به این‌که هنوز مرحله ثبت نام رأی دهنده‌گان آغاز نشده و برای جلوگیری از تقلب و تخطی‌های انتخاباتی کدام راه‌کاری به میان نیامده، برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ها در ۱۶هم سرطان ممکن به نظر نمی‌رسد.

جانداد سپین غر
جانداد سپین غر

اما وی برای برگزاری این انتخابات در یکی از ماه دیگر سال آینده خوشبین است.

او افزود:

"اول این که تاریخ را که رئیس جمهور می‌گوید اگر هدف‌اش ۱۶ سرطان است ناممکن است که در این تاریخ ما انتخابات داشته باشیم، اما اگر هدف‌اش این است که در سال ۱۳۹۷ انتخابات برگزار می‌کنیم این امکان وجود دارد چون تا ماه میزان یک فرصت داریم."

آقای سپین‌غر همچنان می‌گوید، نبود امنیت درست و عدم به میان آمدن اجماع سیاسی از مشکلات دیگر فرا راه برگزاری انتخابات‌های پیش‌رو اند.

هرچند رئیس جمهور برای جلوگیری از دخالت در امور انتخابات اطمینان داد، اما به‌گفته سپین غر، نهاد‌های مشاهد انتخابات نسبت به مداخلات بیرونی در کار کمیسیون‌های انتخاباتی نگران اند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG