لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۳

مبین: اگر طالبان به پروسه صلح نپیوندند میدان جنگ در برابر شان باز است


مقامات قول اردوی شاهین در شمال افغانستان از حضور گروه داعش در ولایات جوزجان و سرپل خبر داده می‎گویند که برای محو پایگاه‎های داعشیان و طالبان مسلح عملیات‎های وسیع هوایی را در شمال افغانستان آغاز کرده‎اند.

جنرال امان‌الله مبین قوماندان قول اردوی شاهین می‎گوید که اجماع بین‌المللی برای تأمین صلح در افغانستان در حال شکل گیری است و حکومت افغانستان نیز از مخالفین مسلح خود تقاضا می‎کند تا با پروسه صلح یکجا شوند.

آقای مبین در صحبت با رادیو آزادی گفت، اگر طالبان مسلح با پروسه صلح حکومت یکجا نشوند میدان‎های جنگ در برابر شان باز است.

نیروهای افغان
نیروهای افغان

جنرال مبین در رابطه افزود:

"طالبان مسلح باید به پروسه صلح در کشور بپیوندند در غیر آن صورت با نیروهای امنیتی افغان مقابل خواهند شد و میدان‎های جنگ در برابر شان باز است. قوت‎های امنیتی افغان با تمام شجاعت و مردانگی در برابر این تروریستان خواهند ایستاد."

قوماندان قول اردوی شاهین می‎گوید که در جریان عملیات‎های خالد ۹۶ در سال روان سه هزار تن از هراس افگنان در زون شمال و شمال شرق کشته شده و بیش از ۲۵۰۰ تن‌شان زخمی گردیده‎اند.

قوماندان قول اردوی شاهین می‎گوید که سال ۱۳۹۷ مرگبار ترین سال برای تروریستان در افغانستان خواهد بود.

جنرال امان‌الله مبین قوماندان قول اردوی شاهین می‎افزاید که نقاط آسیب پذیر در زون شمال و شمال‌شرق کشور ولایت‎های جوزجان، سرپل، فاریاب، بغلان و کندز هستند که در همین ولایات عملیات‎های مشترک هوایی به منظور محو لانه‎های داعشیان و هراس‌افگنان طالب راه اندازی شده‎است.

وی گفت مراکز داعش در شمال افغانستان در ولسوالی‎های درزاب و قوش‌تپه ولایت جوزجان قرار دارد و در بعضی از ساحات مرزی سرپل با فاریاب نیز این گروه فعالیت‌اش آغاز کرده‎است.

آقای مبین گفت:

"در شمال افغانستان هم گروه داعش حضور دارد و این گروه بیشتر در ولسوالی‎های قوش‌تپه و درازب جوزجان فعال است و همچنان در برخی از نقاط سرحدی سرپل نیز تحرکات دارند."

نیروهای افغان
نیروهای افغان

مقامات قول اردوی شاهین می‎گویند که برای نابود سازی دشمن در شمال و شمال‌شرق افغانستان عملیات‎های نصرت ۹۷ تا روزهای انگشت شماری آغاز خواهد شد.

با این حال کارشناسان امور نظامی می‎گویند که با فرا رسیدن فصل بهار تحرکات گروه‎های تروریستی نیز بیشتر می‎شود و نیروهای امنیتی افغان باید آماده جنگ با هر گروه مختلف تروریستی باشد.

ادیب کمال یکی از آگاهان می‎گوید که قوت‎های امنیتی افغان دشمن را به گروه داعش و طالب تقسیم نکند و با هر که در برابر نظام سلاح برداشته است، برخورد یکسان صورت بگیرد.

وی در رابطه گفت:

"نیروهای امنیتی افغان باید آماده‎گی نبرد بهاری با تروریستان را داشته باشند، تروریست تروریست است طالبان و داعش نمی‎شناسد و هر کسی که در برابر قوت‎های امنیتی افغان و دولت افغانستان سلاح برداشت باید نیست و نابود شود."

این در حالیست که هم‌اکنون نیز طالبان مسلح ولسوالی کوهستانات سرپل را در اختیار خود دارند و به‌گفته مسئولان امنیتی سرپل تروریستان اکثر از عملیات‎های تخریبی خود در شمال افغانستان را از همین ولسوالی رهبري می‎کنند.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی

XS
SM
MD
LG