لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۵

کمیسیون انتخابات: انتخابات آینده در ۱۶ سرطان سال ۱۳۹۷ برگزار نمی‌شود


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، روی تاریخ جدید برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها کار را آغاز کرده‌است.

در حالی‌که رئیس جمهور غنی گفته‌است که انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها در زمان تعیین شده حتماً برگزار می‌شود اما کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید که این انتخابات در ۱۶ سرطان سال ۱۳۹۷ برگزار نمی‌شود.

معاذالله دولتی معاون این کمیسیون روز پنجشنبه «۱۷ حوت ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت احتمالاً برگزاری انتخابات آینده با دو ماه تاخیر روبه‌رو شود.

وی گفت که آنان روی تاریخ جدید برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها کار را آغاز کرده‌اند.

"طبیعی است وقتی زمان یک مقدار از دست رفته، شاید تاریخ متأثر شود به این لحاظ کار روی تاریخ جدید و واقعی جریان دارد که به‌زودی با مردم شریک می‌شود و احتمالاً دو ماه یا یک و نیم ماه تأخیر بیاید."

کمیسیون مستقل انتخابات دلیل تاخیر را جنجالی شدن روند بایومتریک، بیروکراسی در حکومت، تاخیر در روند ثبت نام و انتخاب یک عضو جدید این کمیسیون می‌خواند.

دلیل تاخیر جنجالی شدن روند بایومتریک، بیروکراسی در حکومت، تاخیر در روند ثبت نام و انتخاب یک عضو جدید این کمیسیون می‌باشد.

آقای دولتی، نا امنی را هنوز هم چالش بزرگ در برابر انتخابات می‌داند.

این در حالیست که یک روز پیش، رئیس جمهور غنی در مراسم آغاز سال هشتم تقنینی دوره ۱۶هم شورای ملی، گفت برگزاری انتخابات‌ ولسی جرگه و ریاست جمهوری در زمان تعیین شدۀ آن یک امر حتمی و اجتناب ناپذیر است.

به‌گفته وی، حکومت برای تأمین بودجه و امنیت برگزاری انتخابات‌های پیش‌رو آماده‌است.

پیش از این کمیسیون مستقل انتخابات، زمان برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ها ۱۶ سرطان ۱۳۹۷ تعیین کرده‌است.

در همین حال، برخی از نهادهای ناظر انتخابات از جمله فیفا یا موسسه آزاد و عادلانه افغانستان می‌گوید که تأخیر در برگزاری انتخابات آینده بحران سیاسی خلق خواهد کرد.

یوسف رشید رئیس اجرائیوی این موسسه به رادیو آزادی چنین گفت:

یوسف رشید
یوسف رشید

"ای کاش تاریخ جدید انتخابات نیز به تعویق نیافتد، دوم کارهای پیش از برگزاری انتخابات عملی شود ما نگران از ماندن کارها در روی میز هستیم و سوم اعتماد را شکل دهیم چون سیاسیون و جامعه در فقدان اعتماد قرار دارند."

آقای رشید می‌گوید که تاخیر در زمان برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها، زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را نیز متأثر خواهد کرد.

وی تأکید دارد که کمیسیون بجای کارهای خورد و ریزه، به پلان‌های بزرگ به‌خاطر برگزاری انتخابات تمرکز بیشتر کند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG