لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۰

سروی فیفا: حکومت در روند انتخابات برخورد مداخله‌گرایانه انجام می‎دهد


مؤسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا «فیفا» نتایج یک سروی را به نشر رساند که بر اساس آن بسیاری از اعضای ولسی جرگه به این باور اند که حکومت در روند انتخابات برخورد مداخله‌گرایانه و یا غیر قانونی انجام می‎دهد.

بر اساس این سروی که در آن با ۸۰ عضو ولسی جرگه مصاحبه شده بسیاری از مصاحبه شونده‎گان نا امنی را مشکل بزرگ در برابر برگزاری انتخابات عنوان کرده‎اند.

از میان این تعداد اعضای ولسی جرگه ۹۱ درصد شان به این باور اند که برخورد حکومت در روند انتخابات مداخله‌گرایانه و یا غیر قانونی است.

مسئولان این مؤسسه روز دو شنبه «۱۴ حوت ۱۳۹۶» نتایج این سروی را که در مدت نزدیک به پنج ماه انجام داده‎اند در یک نشست خبری در کابل به خبرنگاران ارائه کردند.

محمد حسن وفایی مدیر بخش تحقیق این مؤسسه می‎گوید، نا امنی، عدم رعایت بی‌طرفی از سوی کمیسیون‎های انتخاباتی، ضعف مدیریت در کمیسیون مستقل انتخابات، مداخله‎های بیرونی در روند انتخابات و عدم تطبیق سیستم بایومتریک به‌عنوان مشکلات جدی از سوی اعضای ولسی جرگه در برابر روند انتخابات خوانده شده‎اند.

تنها پنج درصد وکلا برخورد حکومت با پروسه انتخابات را قناعت بخش توصیف کرده‎اند.
تنها پنج درصد وکلا برخورد حکومت با پروسه انتخابات را قناعت بخش توصیف کرده‎اند.

وی افزود:

"در حدود ۹۱ فیصد وکلای که در این سروی شرکت کرده‎اند، معتقد اند که برخورد حکومت وحدت ملی با پروسه انتخابات مداخله‌گرایانه و یا مخالف قانون است، وقتی که ما این دو گزینه را ترسیم می‎کنیم ۴۹ فیصد وکلا گفته‎اند که برخورد حکومت وحدت ملی توأم با مداخله بوده‎است."

همچنان ۵۳ درصد شرکت کننده‎گان این سروی گفته‎اند، انتخابات ولسی جرگه و شورا های ولسوالی‎ها با تأخیر، اما پیش از انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.

اما ۲۸ درصد اعضای ولسی جرگه که در این سروی اشتراک کرده‎اند به این باور اند که این انتخابات با انتخابات ریاست جمهوری همزمان برگزار خواهد شد، اما برخی دیگر شان گفته‎اند انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها بعد از انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهند شد.

در این سروی تنها پنج درصد وکلا برخورد حکومت با پروسه انتخابات را قناعت‌بخش توصیف کرده‎اند.

نتایج این سروی در حالی منتشر می‎شود که پیش از این کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده‎است که انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها در شانزدهم ماه سرطان سال آینده هجری شمسی برگزار خواهد شد.

اما برخی اعضای این کمیسیون پیش از این گفته‎اند که ممکن این انتخابات با کمی تأخیر برگزار شود.

عدم تأمین امنیت و بودجه انتخابات و انتقاد برخی جریان‎های سیاسی از وارد نشدن اصلاحات لازم در سیستم انتخابات از مواردی خوانده شده‎اند که به‌گفته نهادهای مشاهد انتخاباتی می‎تواند به زمان برگزاری انتخابات تأثیرات منفی وارد کند.

از سوی هم برخی روزنامه‎های چاپ کابل به نقل از رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی گزارش داده‎اند که مداخلات ریاست جمهوری در استخدام بست‎های اول و دوم این کمیسیون و فشارهای سیاسی سبب شده تا روند انتخابات به‌گونه لازم به پیش نرود.

در همین حال ریاست جمهوری افغانستان موضوع مداخله حکومت در کار کمیسیون‎های انتخاباتی را رد کرده، اما اطمینان می‎دهد که حکومت مصمم است تا انتخابات ولسی جرکه و شوراهای ولسوالی‎ها را در سال ۱۳۹۷ برگزار کند.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور روز دو شنبه به رادیو آزادی گفت، تأمین امنیت و بودجه انتخابات کار حکومت است که در این راستا مشکلی باقی نمانده‎است.

شاه حسین مرتضوی
شاه حسین مرتضوی

وی افزود:

"حکومت مصمم است که انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها را در سال جدید و همچنان انتخابات ریاست جمهوری را در مطابقت با قانون برگزار کند و این تعهد وجود دارد."

با توجه به مشکلات یاد شده در سروی فیفا، مسئولان این مؤسسه روز دو شنبه گفتند، کمیسیون مستقل انتخابات باید تاریخ جدید برگزاری انتخابات را هرچه زودتر اعلان کند.

به‌گفته مسئولان در فیفا حکومت باید از آماده‎گی‎های جدی برای برگزاری انتخابات به مردم و اعضای ولسی جرگه اطمینان دهد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG