لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۱

مشرانو جرگه افغانستان از پیشنهادات رئیس جمهور غنی در باره صلح حمایت کرد


مشرانو جرگه افغانستان از پیشنهادات اخیر رئیس جمهور غنی در باره صلح به طالبان، حمایت کرد.

مشرانو جرگه افغانستان می‌گوید، پیشنهادات که در نشست دوم پروسه کابل از جانب حکومت افغانستان به طالبان ارائه شده یک طرح کامل بوده و دیگر برای طالبان بهانه‌ای برای دوام جنگ باقی نمی‌ماند.

فضل هادی مسلمیار رئیس این جرگه روز یک‌شنبه «۲۰ حوت ۱۳۹۶» در نشست عمومی از این طرح حمایت کرده گفت، طالبان نیز باید صدای صلح بلند کنند.

فضل هادی مسلمیار
فضل هادی مسلمیار

او افزود:

"برنامه‌ای را که رئیس جمهور در کنفرانس کابل به جهانیان ارائه کرد و به طالبان صدا زد که صلح کنید ما آن را حمایت می‌کنیم، خدا کند که طالبان هم از خاطر مردم صدا بلند کنند و برای صلح با حکومت به نتیجه مثبت برسند."

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حدود دو هفته پیش در دومین نشست پروسه کابل پیشنهاد صلح را بدون قید و شرط به طالبان به آدرس طالبان اعلام کرد.

آقای غنی گفته است، اگر طالبان صلح کنند این گروه به عنوان حزب سیاسی به رسمیت شناخته شده، دفتر برای مذاکره در کابل یا جای دیگر برای شان باز خواهد شد و زندانیان شان رها می‌شوند.

اما طالبان در این باره تا حال چیزی نه‌گفته اند.

این در حالی است که چندی پیش طالبان گفته‌است، آماده گفتگو های صلح با امریکا اند.

در همین حال الیس ویلز معاون وزارت خارجه امریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی روز جمعه از طالبان خواست، تا به گفتگوهای صلح حاضر شوند و به جنگ جاری در افغانستان نقطه پایان بگذارند.

مقام‌های امریکایی تأکید کرده‌اند که طالبان مسلح بر پیشنهادات رئیس جمهور غنی جدی غور کنند.

از سوی هم برخی از سناتوران افغان از طالبان مسلح خواستند که به پیشنهاد صلح حکومت افغانستان پاسخ مثبت بدهند.

محمد حنیف حنیفی یکی از این سناتوران در نشست عمومی چنین گفت:

"طرح پیشنهاد شده صلح یک پلان جامع است، چیزی نیست که طالبان بالای آن نقدی داشته باشند، تا کنون این گروه به‌گونه رسمی پاسخ مثبت نداده اما امیدداریم که خوب فکر و مشوره کنند و برای صلح پاسخ مثبت بدهند."

از سوی هم عبدالله قرلق عضو دیگر این جرگه می‌گوید اگر طالبان مسلح به گفتگوهای صلح حاضر نشوند، باید جامعه جهانی به‌ویژه امریکا بالای انان و حامیان شان فشارهای سیاسی و نظامی بیشتر را وارد کند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG