لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۹

صلح و پیشنهاد حکومت به طالبان از مباحث عمده در مراسم یادبود از فهیم و مزاری!


پیشنهاد‌های تازه حکومت برای طالبان از بهر پذیرفتن گفتگوهای صلح از موضوعات مهم سخنرانی اشتراک کننده‌گان در مراسم یابود از درگذشت مارشال محمد قسیم فهیم و کشته شدن عبدالعلی مزاری بود.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان روز جمعه پس اشتراک در مراسم یابود از بیست و سومین سالگرد کشته شدن عبدالعلی مزاری، در گردهمایی که از بهر یابود از چهارمین سال درگذشت مارشال محمد قسیم فهیم در کابل برگزار شده بود، پیشنهاد انجام گفتگوهای صلح بی‌قید و شرط با طالبان را مهم خواند.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان

وی افزود:

"وقتی گفته می‌شود که حاضر به گفتگو هستیم و برای شروع مذاکره قید و شرط نگذاشتیم بسیار حرف خوب است و همین‌طور باید باشد و باید می‌بود، در مذاکره پیش از پیش قید و شرط گذاشتن اگر یک روز تأخیر کند، در رسیدن به صلح آن باز یک مسئولیت بزرگی است که ما باید آن مسئوولیت را برعهده نگیریم."

رئیس جمهور غنی ۱۷ روز پیش از این در دومین نشست پروسه کابل پذیرفتن صلح بی‌قید و شرط را برای طالبان پیشنهاد کرد و گفت که اگر این گروه صلح را بپذیرد، به‌حیث یک حزب سیاسی به رسمیت شناخته می‌شود، اما گروه طالبان تا کنون در این باره چیزی نگفته‌است.

در این میان، اما گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی در روزهای اخیر و در گفتگوی ویژه با روزنامه نیویارک تامیز گفته‌است که برای رئیس جمهور غنی در پیوند به گفتگوهای صلح با طالبان پیشنهادهای داشته‌است.

او گفته که واگذاری یک منطقه امن از بهر انجام گفتگوهای صلح برای طالبان، بخشی از پیشنهادهایش برای رئیس جمهور بوده‌است.

در همین حال عبدالرب رسول سیاف رهبر پیشین جهادی که در چهارمین سالگرد یابود از درگذشت مارشال محمد قسیم فهیم سخنرانی می‌کرد از پیشنهادهای حکومت افغانستان برای طالبان پشتیبانی کرد و اما با واگذاری مناطق امن برای این گروه مخالفت ورزید.

عبدالرب رسول سیاف رهبر پیشین جهادی
عبدالرب رسول سیاف رهبر پیشین جهادی

وی گفت:

"پیشنهاد من این است، بگوید که بیایید این وطن تان است و اما پیش از پیش از بهر خدا از جیب این ملت کسی کته خرچی نکند، این که برایش صدا کنید فلان ولایت را برایت رها می‌کنم و یا این‌که این‌جا را بنام امن برایت رها می‌کنم، آنجا را که برایش بنام امن بدهی، آنجا باز منطقه امن نه؛ بلکه منطقه فساد می‌شود."

آقای سیاف افزود به پیمانۀ که در مخالفت با طالبان جدی بوده‌است به همان اندازه در آوردن آن گروه به میز گفتگوهای صلح تلاش جدی می‌ورزد.

آقای سیاف در حالی به این سخنان می‌پردازد که یک روز پیش از این حکمت خلیل کرزی معاون وزارت خارجه افغانستان در گفتگوی ویژه با رادیو آزادی گفته‌است فکر نمی‌کند که سپردن و یا گذاشتن یک ولایت در اختیار طالبان راه گشای مشکل افغانستان باشد.

نظیفه محبوبی

مرتبط

XS
SM
MD
LG