لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۷

قانع: ایران و برخی گروه‎های تروریستی مانع ساخت بند «بخش آباد» می‌شوند


شماری از اعضای شورای ولایتی فراه افزایش نا امنی‎ها در این ولایت را به بند بخش آباد نسبت می‎دهند.

آنان می‌گویند ایران و برخی گروه‎های تروریستی در تلاش این اند تا با افزایش تهدیدهای امنیتی مانع ساخت بند بخش آباد شوند.

دادالله قانع یک عضو شورای ولایتی فراه روز یک شنبه «۲۷حوت۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت، از زمانی‎که رئیس جمهور ایران گفته‎است، در برابر بندهای آب افغانستان بی تفاوت نخواهند ماند، نا امنی در این ولایت افزایش یافته‎است.

قانع: از روزی که نام بند بخش آباد گرفته شده بالای ولایت ما فشار مخالفان مسلح افزایش یافته‎است.
قانع: از روزی که نام بند بخش آباد گرفته شده بالای ولایت ما فشار مخالفان مسلح افزایش یافته‎است.

او افزود:

"از روزی که نام بند بخش آباد گرفته شده بالای ولایت ما فشار مخالفان مسلح دولت افزایش یافته‎است، برای تهدید این بند مخالفین و ایران کوشش خود را دارند، اما مردم ما به خاطر این بند بسیج اند و می‎خواهند این بند را حمایت کنند."

بری گرفتن نظر سفارت ایران در این باره، موفق به برقراری تماس با این سفارت نشدیم.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران در تابستان سال جاری در نشست گرد و غبار در تهران که با اشتراک نماینده‌گان ۳۴ کشور جهان به شمول افغانستان برگزار شده بود گفته‎است، تهران نمی‌تواند در برابر ساخت بندها مانند بند کجکی، کمال خان، سلما و بندهای دیگر بی تفاوت بماند.

بند کمال خان یکی از بندها در غرب افغانستان است که به گفته دادالله قانع در صورت ساخت این بند، از رفتن آب این کشور به ایران جلوگیری خواهد شد.

فراه در هفته‎های اخیر شاهد نا آرامی‎های بوده‎است که هفته پیش در یک مورد ولسوالی انار دره برای چند ساعت به تصرف طالبان در آمد و همچنان پیشتر از آن شماری از نیروهای نظامی افغان در ولسوالی بالابلوک در یک حمله طالبان، کشته شدند.

بند بخش آباد هم در ولسوالی بالابلوک و در حدود ۲۰۰ کیلومتری مرکز ولایت فراه واقع است، جای که فعالیت مخالفان مسلح دولت در آن محسوس است.

وزارت انرژی و آب افغانستان می‎گوید، کار دیزاین تفصیلی این بند تا حدود هشتاد فیصد به پیش رفته‌است.

جریان کار ساخت یک بند برق در افغانستان
جریان کار ساخت یک بند برق در افغانستان

محمد آصف غفوری سخنگوی این وزارت روز یک شنبه به رادیو آزادی گفت، دولت افغانستان تلاش می‎کند تا به زودی کار ساخت این بند را آغاز کند.

آقای غفوری هرچند از تهدید ایران در برابر این بند اظهار بی خبری می‎کند اما می‎گوید، در صورت ادامه نا امنی‎ها روند ساخت بند بخش آباد متاثر خواهد شد:

"تهدید مستقیم که از جانب شخص و یا گروهی باشد به ما گزارش نشده اما نا امنی‎های عمومی که در آن ولایت وجود دارد طبعاً روی پروژه‎های زیر بنایی فراه تاثیر می‎گذارد و بند بخش آباد هم یکی از همین پروژه‎ها است و در صورتی‎که نا امنی‎ها گسترش یابند این پروژه هم متاثر می‎شود."

پیش از این هم برخی اعضای شورای ولایتی و آصف ننگ والی سابق فراه ادعا کرده بودند که ایران تلاش می‎کند تا مانع ساخت بند بخش آباد شود.

اما دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع روز یک شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، در باره ادعاها مبنی بر تهدید ایران علیه این بند اطلاعی در دست ندارد.

اما وی تاکید کرد که نیروهای دولتی به شدت تلاش می‎کنند تا جلو فعالیت گروه‎های مسلح مخالف دولت در این ولایت را بیگیرند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG