لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۹

افغانستان از آزمون اقتصادی ۱۳۹۶ چگونه گذر کرد؟


وزارت اقتصاد افغانستان می‎گوید، در سال گذشته خورشیدی سطح تولیدات، صادرات و مصرف بودجه نسبت به سال‎های گذشته افزایش داشته‎است.

مقام‎های این وزارت می‎گویند در سال ۱۳۹۶ افغانستان ۰،۵ درصد رشد اقتصادی داشت و اکنون رشد اقتصادی کشور نزدیک به ۳ درصد می‎رسد.

افزایش محصولات، تولیدات، مصرف بودجه، صادرات و حمایت از سکتور خصوصی از مواردی اند که به باور مقام‎های افغان سبب صعود رشد اقتصادی کشور در سال گذشته شده‎است.

سهراب بهمن سخنگوی وزارت اقتصاد افغانستان به رادیو آزادی گفت، با توجه به این پیشرفت‎ها، آخرین ارقام نشان می‎دهند که در این سال رشد اقتصادی کشور نزدیک به سه درصد رسیده‎است.

سهراب بهمن
سهراب بهمن

وی افزود:

"خوشبختانه، در سال گذشته یعنی ۱۳۹۶ ما نسبت به سال ۱۳۹۵ حدود ۰،۵ درصد رشد اقتصادی داشتیم و اقتصاد ما نسبت به سال گذشته در موقعیت خوبی است و این نشان می‎دهد که وضعیت اقتصادی آهسته آهسته بهتر شده و در حال افزایش است."

در کنار این، افتتاح دهلیزهای هوایی با برخی کشورهای منطقه، پروژه تاپی و پروژه‎های دیگر که افغانستان منحیث یک پل آسیای جنوبی را به مرکزی وصل می‎کند از مواردی بوده که به باور وزارت اقتصاد در سال گذشته به آن زیاد توجه شده‎است.

اما سطح بلند فقر، بی کاری، میزان بلند واردات و کاهش یافتن ارزش افغانی در برابر اسعار خارجی، این ادعای وزارت اقتصاد را با چالش می‎کشاند.

کابل
کابل

شهروندان کشور به این باور اند، زمانی باید ادعای بهتر شدن وضعیت اقتصادی شود که در زنده‎گی مردم تغیر آمده باشد:

"احمد فرید هستم مدیر یک شرک سیاحتی، در سال گذشته کار و فعالیت مردم کند بود یا به عقب رفته‎است."

"عنایت هستم، مه که مردم و خود را می‎بینم گفته می‎توانم که اقتصاد مردم با گذشت هر روز تضعیف شده و بسیاری تاجران کارهای بزرگ شان را توقف داده یا آن را کوچک کرده‎است."

از سوی هم خالد پاینده معین وزارت مالیه افغانستان به رادیو آزادی گفت اگر پروژه‎ها تکمیل شوند، بودجه بگونه درست به مصرف برسد و بالای مردم سرمایه گذاری شود، تغییر در وضعیت اقتصادی مردم آمدنی است.

در همین حال دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور می‎گوید، افتتاح پروژه تاپی در افغانستان، پروژه‎های کاسا یک هزار، یک راه یک کمربند، امتداد یافتن خط آهن و استفاده از بندر چابهار از جمله پروژه‎های بودند که در سال گذشته در اولویت قرار داشت و به گفته وی این پروژه‎ها می‎توانند اقتصاد کشور را به شگوفایی برساند.

دوا خان مینه پال
دوا خان مینه پال

وی می‌گوید:

"در بخش اقتصاد ما از محدودیت به یک راه و یک کشور رهایی یافتیم و راهای زیادی را باز کردیم، پروژه تاپی افتتاح شد که برای افغانستان اهمیت خاص دارد، با ازبکستان، هندوستان و آذربایجان کوریدور هوایی ایجاد شد و برخی کشورهای آسیای مرکزی برای محصولات افغانستان در تعرفه هایشان کاهش هنگفت وارد کردند."

مقام‎های افغان می‎گویند، رشد محصولات زراعتی، صنعت و سکتور خدمات عواید داخلی سال گذشته را بلند برده‎است.

اما نبود توازن در صادرات و واردات، نا امنی، فساد اداری، اقتصاد جرمی که رشد اقتصاد قانونی را متاثر می‎کند و فرار سرمایه گذاران از کشور از بحث‎های است که به باور فاطمه عزیز عضو کمیسیون اقتصاد ولسی جرگه رشد اقتصادی را با سکتگی روبرو کرده‎است.

خانم عزیز افزود:

"ما دیدم که در بخش تجارت سال گذشته تاجران ما با مشکلات روبرو بود، فساد و ناامنی در این بخش هنوز هم حاکم است، ما دیدم که مردم بخاطر یک لقمه نان رنج می‎برند و وقتی امنیت نباشد نه کسی تجارت می‎کند و نه اقتصاد خوب می‎شود."

از سوی هم میر سعید سعیدی مسئول بخش تجارت جهانی وزارت تجارت و صنایع به رادیو آزادی گفت، صادرات افغانستان در سال گذشته ۷۵۰ میلیون دالر بود و واردات در این سال به ۷ میلیارد دالر می‎رسید.

در حالی‎که وزارت اقتصادی ادعای رشد اقتصادی را می‎کند اما با آن‎هم مشکلات در این بخش پابرجاست و مردم نیز از وضعیت بد اقتصادی نگران اند، کارشناسان اقتصادی به وضعیت اقتصادی در سال گذشته چگونه می‎اندیشند؟

صادرات هوایی افغانستان به هند
صادرات هوایی افغانستان به هند

روح الله اوریاخیل به رادیو آزادی گفت، برخی اقدامات صورت گرفته که در دراز مدت به اقتصاد افغانستان سودمند خواهند بود:

"سال گذشته برای سال‎های آینده خوشبینی ایجاد کرده، در سال گذشته کارهای بینادی انجام شد که یک ابتکار بود در سه سال گذشته کارهای انجام شد که بخش مشکلات ۱۴ سال گذشته را حل می‎کند."

وی می‎گوید، اقتصاد افغانستان در گذشته بیشتر غیر واقعی بود و تا زمانی‎که کارهای زیربنایی تکمیل شود ممکن در زنده‎گی روزانه مردم تغییر زیاد دیده نشود.

به گفته آقای اوریاخیل، برای یک کشور پیشرفته اقتصاد قوی مهم است که برای رسیدن به این هدف حکومت افغانستان می‎تواند از موقعیت جغرافیایی اش استفاده کرده و در کنار آن پلان‎های اقتصادی را عملی کند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG