لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۵

وزارت دفاع: موضوع کمک ایران با طالبان به تحقیقات گسترده نیاز دارد


در حالی‌که سفارت امریکا در کابل از پشتیبانی لوژستیکی ایران با طالبان سخن می‌زند وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که این موضوع به تحقیقات گسترده نیاز دارد.

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت روز سه‌شنبه «۰۷ حمل ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که پیش از انجام تحقیقات نمی‎توانند همکاری لوژستیکی ایران با طالبان مسلح را تأیید کنند.

به‌گفته آقای رادمنش آنان می‎خواهند که در این باره اسناد و شواهد مؤثق به دست آورند.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی گفت:

"برای ما فرصت بدهید تا تحقیقات ما در این باره خاتمه یابد تا بیبینیم که در موضوع افغانستان وضعیت کشورهای منطقه چگونه است و با تفکیک شواهد و مؤثق بودن موضوع را با شما شریک بسازیم."

جان بس سفیر امریکا در کابل به تازه‌گی در مصاحبه با «بی بی سی» گفته‌است که ایران برای گروه طالبان در افغانستان کمک‌های لوژستیکی فراهم می‌کند و این پشتیبانی به‌گفته وی از طریق سپاه پاسداران ایران صورت می‌گیرد.

آقای بس هم‌چنان هشدار داده که ادامه جنگ در افغانستان می‌تواند سرحدات شرقی ایران را نیز نا امن بسازد.

قبل از این برخی از اعضای شورای ملی افغانستان و مردم عام در غرب این‌کشور بارها از همکاری ایران با گروه طالبان سخن زده‌اند.

حتی در شماری از گزارش‌ها پیش از این به نقل از شماری از اعضای شورای ملی آمده‌است که ایران اسلحه ساخت روسیه را در اختیار طالبان در افغانستان قرار می‌دهد.

در این حال محمد رضا بهرامی سفیر ایران در کابل به اظهارات اخیر جان بس واکنش تند نشان داده و گفته‌است که امریکا می‌خواهد اختلافش با تهران و ناکامی‌اش در جنگ سوریه و عراق را در افغانستان دنبال کند.

آریانا نیوز نوشته که آقای بهرامی سخنان سفیر امریکا در کابل را غیر مستند و غیر منطقی می‌خواند و از وی خواسته که در باره این اظهاراتش به دولت افغانستان اسناد ارائه کند.

اما محمدا گل مجاهد از کارشناسان امنیتی افغان نیز به این باور است که ایران به نا امنی‌ها در افغانستان دامن می‌زند.

وی می‌گوید که ایران سعی می‌کند تا از تطبیق برخی پروژه‌های اساسی در این کشور جلوگیری کند.

وی افزود:

"یک تعداد اشخاص و افراد توسط ایران در افغانستان حمایت می‌شوند، چون ایران می‌خواهد در این کشور نا امنی ایجاد کند تا پروژه تاپی، بند بخش‌آباد، بند سلما در هرات و سایر بند های برق و پروژه‌های عام‌المنفعه دیگر در افغانستان عملی نشود. به همین خاطر در این کشور نا امنی ایجاد می‌کند، ایران در قضایای افغانستان بیشتر دخیل است."

ایران که بارها به دخالت در افغانستان متهم شده پیش از این از حضور داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرده و در کنار روسیه فعالیت‌های روزافزون این گروه را برای امنیت منطقه تهدید خوانده‌است.

هرچند ایران دست داشتن در نا امنی‌های افغانستان را بارها رد کرده، اما رحیمه جامی نماینده مردم هرات در ولسی جرگه و عضو کمیسیون روابط بین‌الملل این جرگه می‌گوید که ایران از راه‌های مختلف به نا امنی‌ها در افغانستان دامن می‌زند.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG