لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۴۵

وزیر دفاع امریکا: ایران در تلاش بی‌ثبات ساختن افغانستان و منطقه‌است


جمیز متیس وزیر دفاع امریکا
جمیز متیس وزیر دفاع امریکا

وزیر دفاع امریکا می‌گوید، یگانه موضوع که به او خیلی واضح و آشکار گردیده، این است که ایران در تلاش‌ بی‌ثبات ساختن افغانستان و منطقه‌است.

جیمز متیس وزیر دفاع امریکا پس از سفر اخیر خود به عمان، افغانستان و بحرین روز پنج‌شنبه در واشنگتن به خبرنگاران گفت، معلومات در این مورد را در سفرش به افغانستان بدست آورده‌است.

آقای متیس افزود، در امریکا هم به او یادآوری شده که ایران تا هنور در رفتار خود کدام تغییری نیاورده‌است.

جنرال جان نیکلسن قوماندان مأموریت حمایت قاطع
جنرال جان نیکلسن قوماندان مأموریت حمایت قاطع

جان نیکلسن قوماندان مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان در ماه جدی گفت، چنین شواهدی بدست آورده‌اند که نشان می‌دهند ایران در غرب افغانستان با طالبان روابط نزدیک دارد.

سایر مقام‌های امریکایی بر ایران اتهام وارد کرده‌اند که به جنگجویان مخالف حکومت افغانستان سلاح و تجهیزات کمک می‌کند.

محمد معصوم ستانکزی رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان در ماه فبروری در مصاحبه با بی.بی.سی گفت، ایران با جنگجویان طالبان کمک می‌کند.

او افزود که ایران به این بهانه با طالبان ارتباط قایم کرده و آن‌ها را کمک می‌کند که بر ضد گروه داعش بجنگند.

محمد معصوم ستانکزی رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان
محمد معصوم ستانکزی رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان

رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان از جمله محدود مقام‌های افغان است که در مورد ارتباط ایران با طالبان افغان به طور آشکار صحبت کرده‌است.

پیش از این، مقام‌های کنونی و قبلی حکومت افغانستان در این مورد سکوت اختیار کرده‌اند.

اما مقام‌ها در ولایات غربی افغانستان چه در حال حاضر و چه در گذشته در مورد مداخله ایران صحبت کرده‌اند.

رئیس شورای ولایتی فراه ریشه نا آرامی‌ها در این ولایت را در مداخله کشورهای همسایه از جمله ایران می‌داند که مرز مشترک با ولایت فراه دارد.

فرید بختور گفت، مخالفین به‌خاطر ایجاد موانع در برابر پروژه‌های عام المنفعه و با کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر و بدست آوردن عواید مالی از مدرک گمرکات می‌خواهند اوضاع را خراب سازند و ایران و پاکستان در قسمت سلاح و تجهیزات آن‌ها را کمک می‌کنند.

وی افزود:

"پیش نیروهای استخباراتی و کشفی ما اسناد انکار ناپذیر وجود دارند که نشان می‌دهند سلاح و تجهیزاتی‌که همین اکنون نزد مخالفین مسلح قرار دارند، تولید کشورهای همسایه می‌باشند، این یک مسئله واضح است که گروه‌های مسلح با سلاح ایران می‌جنگند."

پیش از این، مقام‌های ریاست جمهوری در آستانه افتتاح پروژه انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان و پاکستان به هند، در اشاره به مداخله کشورهای همسایه گفته بودند که کشورهای همسایه افغانستان بدون حمایت از این پروژه دیگر گزینۀ ندارند.

XS
SM
MD
LG