لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۱

نشست تاشکند از گروه طالبان خواهان پذیرش پیشنهاد صلح کابل شد


اشتراک کننده‌گان نشست بین‌المللی تاشکند در بارۀ افغانستان از گروه طالبان خواست که پیشنهاد صلح حکومت را بپذیرد و روابط‌اش را با تروریزم جهانی قطع کند.

نماینده‌گان بیش از ۲۰ کشور و سازمان جهانی به‌شمول امریکا، چین، روسیه، فرانسه، بریتانیا، ملل‌متحد، ناتو و اتحادیه اروپا در نشست روز سه‌شنبه در تاشکند اشتراک کردند.

اعلامیۀ پایان این نشست از پیشنهاد صلح حکومت افغانستان با قوت تمام حمایت نموده تأکید کرد که حل سیاسی بهترین راه پایان دادن به جنگ جاری در این کشور است.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان شب گذشته در بارۀ نتایج این کنفرانس به رادیو آزادی چنین گفت:

"در اعلامیۀ پایانی نشست تاشکند تأکید بر گفتگوهای صلح شده با محوریت حکومت افغانستان و هم‌چنان حمایت از حکومت افغانستان و این‌که هر نوع حمایت در هر بخشی که صورت می‌گیرد از مجرای حکومت افغانستان باشد و به طالبان هم تأکید شده که باید از طریق گفتگوها اقدام کنند و توسل به جنگ نمی‌تواند که نتیجه‌بخش باشد."

اشتراک کننده‌گان نشست تاشکند هم‌چنین گفتند که مبارزه مشترک و همکاری منطقه‌ای در برابر تروریزم و قاچاق مواد مخدر، زمینه صلح و ثبات را نه‌تنها در افغانستان، بلکه در تمام منطقه فراهم می‌سازد.

اعلامیه پایان کنفرانس روی تمامیت ارضی افغانستان، عدم مداخله در امور این کشور، احترام به قانون اساسی افغانستان، وحدت ملی و نقش گسترده زنان افغان در امور سیاسی، امنیتی و اقتصادی این کشور تأکید می‌کند.

پوهاند نصرالله ستانکزی استاد حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل می‌گوید که حکومت افغانستان توانست که در نشست تاشکند به اهداف خود نایل شود.

نصرالله ستانکزی استاد حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل
نصرالله ستانکزی استاد حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل

وی افزود:

"من فکر می‌کنم که کنفرانس تاشکند در حقیقت تأیید کرد طرح‌ها و نظریات را که دولت افغانستان در نشست دوم پروسۀ کابل ماه قبل ارائه کرده بود و به این ترتیب هیئت دولت افغانستان با این دست‌آورد به کشور برخواهد گشت."

آقای ستانکزی می‌افزاید که هرچند این کنفرانس فشار سیاسی بالای طالبان را افزایش می‌دهد تا به گفتگوهای صلح رو آورند، ولی نتایج ملموس این نشست به نزدیک شدن هرچه بیشتر موضع‌گیری کشورهای دخیل در قضیه افغانستان ارتباط می‌گیرد.

رئیس جمهور افغانستان در نشست دوم پروسه کابل در اواخر ماه گذشته، صلح بدون قید و شرط را به طالبان پیشنهاد کرد که مورد تأیید امریکا، ملل‌متحد و ناتو قرار گرفت.

ولی گروه طالبان هنوز کدام پاسخ رسمی به این پیشنهاد نداده‌اند.

XS
SM
MD
LG