لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۵

امیدواری رئیس جمهور ازبکستان از نشست تاشکند برای تأمین صلح در افغانستان!


رؤسای جمهور افغانستان و ازبکستان
رؤسای جمهور افغانستان و ازبکستان

شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان در ملاقات دیروزش با رئیس جمهور افغانستان در تاشکند ابراز امیدواری کرد که گردهمایی امروز تاشکند در بارۀ افغانستان دست‌آوردهای خوبی داشته باشد.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در مورد این ملاقات به رادیو آزادی گفت که رؤسای جمهور دو کشور در باره کنفرانس بین‌المللی تاشکند، پروسه صلح، همکاری در امور امنیتی، اتصال منطقه‌ای و گسترش روابط در عرصه‌های مختلف گفتگو کردند.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

وی افزود:

"سران دو کشور در رابطه به پیشرفت کار پروژه خط آهن مزارشریف-هرات و اهمیت اقتصادی آن برای افغانستان و ازبکستان و سایر کشورهای منطقه بحث کردند. در رابطه به برق پلخمری، صادرات میوه‌جات، سبزیجات و سنگ مرمر افغانستان از طریق ازبکستان به قزاقستان صحبت شد و به مسئولین مربوطه دو کشور هدایت دادند تا در خصوص آغاز کار پروژه فایبر نوری که هر دو کشور روی آن قبلاً توافق کرده‌اند، اقدام نمایند."

اعلامیه ارگ ریاست جمهوری افغانستان از قول رئیس جمهور ازبکستان منتشر ساخته که گفته‌است، افغانستان با ثبات و مرفه به نفع ازبکستان است و وی برای تسریع تطبیق و نظارت توافقات انجام شده میان دو کشور به مقامات سفارش داده‌است.

از سوی دیگر اعلامیه دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری ازبکستان گفته است که به همکاری عملی در بخش‌های مختلف به‌شمول تجارت، ترانسپورت، انرژی، تعلیم و تربیه و صحت عامه که نفع آن به هر دو کشور می‌رسد، تأکید صورت گرفت.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید از رئیس جمهور ازبکستان به‌خاطر میزبانی نشست بین‌المللی تاشکند و همکاری این کشور در گسترش روابط به خصوص روابط تجارتی و ترانزیتی سپاس‌گزاری شد و از تلاش‌های تاشکند برای گسترش همکاری و اتصال منطقه‌ای ستایش صورت گرفت.

در نشست بین‌المللی تاشکند در بارۀ افغانستان، مقامات عالی رتبه، دیپلوماتان و نماینده‌گان بیش از ۲۰ کشور و سازمان‎های جهانی به‌شمول ملل‌متحد، اتحادیه اروپا، ناتو، امریکا، هند، پاکستان، ایران، چین، ایتالیا، جرمنی، قطر، امارات متحده عربی و کشورهای دیگر اشتراک می‎کنند.

این کنفرانس، نشست دوم پروسه کابل را که اواخر ماه گذشته در پایتخت افغانستان دایر شد دنبال می‎کند.

رئیس جمهور افغانستان در نشست دوم پروسه کابل یک پلان جامع صلح برای طالبان پیشنهاد کرد.

هرچند شورشیان طالب هنوز به این پیشنهاد کدام پاسخ رسمی نداده‎اند، ولی حکومت افغانستان آرزومند است که برای این طرح خود حمایت بیشتر در نشست تاشکند به دست آورد.

XS
SM
MD
LG