لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۶

وزارت صحت عامه: حدود ۷۵۰۰ فرد مبتلا به "HIV" در افغانستان ثبت شده‌اند


فرهاد دریا هنرمند پُر آوازه افغانستان به‌حیث سفیر حسن نیت به منظور بلند بردن آگاهی عامه جهت مبارزه با ویروس "اچ آی وی" و بیماری ایدز برگزیده شد.

معرفی آقای دریا در حالی صورت می‌گیرد که ارقام افراد مبتلا به ویروس "آچ‌ آی وی" در افغانستان رو به افزایش است.

بر اساس معلومات وزارت صحت عامه در حال حاضر به صورت تخمینی حدود ۷۵۰۰ تن افراد مبتلا به این ویروس در افغانستان ثبت گردیده‌اند.

فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان
فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان

فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان روز چهارشنبه «۰۸ حمل ۱۳۹۷» در یک نشست به همین مناسبت گفت:

"مهاجرت‌ها و پائین بودن سطح سواد از جمله عواملی اند که سبب افزایش ویروس «اچ آی وی» در افغانستان می‌شوند، به همین دلیل نیاز است که از افراد نخبه، محبوب و افرادی‌که صحبت و پیام‌شان تأثیر دارد بالای سطوح مختلف جامعه استفاده نمائیم، به خاطر بلند بردن سطح آگهی و هم‌چنان مبارزه با تبعیض."

به‌گفته وزارت صحت عامه افغانستان، تنها در سال ۱۳۹۶ خورشیدی ۲۵۰ واقعه "اچ آی وی" ثبت گردیده‌اند.

استفاده از مواد مخدر، بی‌کاری، مهاجرت‌ها و سرحدات باز و برخی مسایل دیگر از جمله عوامل عمده افزایش این بیماری عنوان می‌شوند.

گفته می‌شود این ویروس از طریق روابط نامشروع جنسی، استفاده از سورنج‌های میکروبی و انتقال خون از یک فرد به فرد دیگر سرایت می‌کند.

از سوی هم فرهاد دریا که از سوی اتحادیه همکاری‌های منطقوی جنوب آسیا یا سارک به این سمت برگزیده شده‌است می‌گوید، وی نقش خود را میان بیماران "اچ آی وی" ایدز و جامعه به‌حیث یک پل با آماده‌گی کامل ایفا می‌کند.

فرهاد دریا
فرهاد دریا

وی گفت:

"من افتخار می‌کنم که پل رابطه میان بیماران ایدز و جامعه می‌شوم ما روی یک برنامه درازمدت سه الی پنج ساله کار می‌کنیم که چطور بتوانیم و چطور کسی مثل من در این مسئله کمک شود. "

آقای دریا هم‌چنان برخورد بد و تبعیض‌آمیز با افراد مبتلا به "آچ‌ آی وی" را متأثر کننده خوانده از رسانه‌ها خواست تا به‌خاطر جلوگیری از انتقال این بیماری برای مردم آگاهی بدهند.

وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید، در حال حاضر ۱۳ مرکز وقایه و تداوی بیماری ایدز در نقاط مختلف کشور فعالیت می‌کند و تلاش بر اینست تا به‌خاطر مبارزه با این بیماری اقدامات دیگر نیز صورت گیرند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG