لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۱

حکومت افغانستان بعد از این تریاک ضبط شده را می‌فروشد


مرکز عدلی و قضایی مبارزه با مسکرات و مواد مخدر افغانستان برای اولین بار از فروش تریاک ضبط شده به شکل قانونی آن سخن می‎زند.

این مرکز می‎گوید که پس از این می‎توانند تریاک به دست آمده از سوی نهادهای کشفی افغانستان را با توافق بورد بین‎المللی مبارزه با مواد مخدر به فروش برسانند.

احمد خالد موحد، سخنگوی این مرکز روز چهارشنبه «۰۸ حمل ۱۳۹۷» در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که تریاک ضبط شده حریق نمی‎گردد، بلکه بالای شرکت‎ها و کشورهای که جواز خرید آن را دارند به فروش می‎رسد.

موحد گفت، مواد مخدر و مشروبات الکولی که از سوی ارگان‎های عدلی و قضایی کشف و ضبط شده به ۲،۵ تن می‌رسد که بیشتر این مواد، شامل تریاک و چرس می‎شوند.

سوختاندن مواد مخدر در افغانستان
سوختاندن مواد مخدر در افغانستان

او افزود:

"دولت افغانستان بعد از این در موافقت با بورد مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل‌متحد، در قانون مبارزه با مواد مخدر تعدیلاتی را وارد کرده است که بر اساس آن اگر شرکت‎ها و کشورهای‎که جواز خرید تریاک را داشته باشند و از آن در تولید بخش صنعتی خود استفاده کنند، به آنان به فروش می‌رساند."

وی می‎گوید که در سال ۱۳۹۶ خورشیدی ۱۸۹۱ کیلو گرام هیروئین، ۱۰ هزار و ۶۰۰ کیلو گرام مورفین و نزدیک به دونیم تن تریاک توسط این مرکز کشف و ضبط شده‎اند.

آقای موحد گفت ایران، هند و ترکیه جواز تولید و فروش مواد مخدر را دارند و افغانستان نیز پس از این جواز فروش آن را خواهد داشت.

اما وی تأکید کرد، تنها تریاک که از قاچاقچیان به دست میآید به شکل قانونی به فروش خواهد رسید، نه به‌گفته وی تریاکی که کشت می‎شود.

در آخرین گزارش حکومت افغانستان و دفتر مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل تولید مواد مخدر افغانستان در سال گذشته میلادی ۸۷ درصد افزایش یافته بود.

این گزارش مشترک در اواخر عقرب سال گذشته در کابل منتشر شد و بر اساس آن در سال ۲۰۱۷ میلادی مواد مخدر تولید شده در افغانستان به صورت تخمینی به ۹ هزار تن می‎رسید.

این مقدار در سال ۲۰۱۶ میلادی چهار هزار و ۸۰۰ تن گفته شده بود.

در این حال تاج محمد تلاش کارشناس مسایل اقتصادی می‎گوید، اگر موضوع فروش قانونی تریاک به‌گونه درست مدیریت شود سود آن به افغانستان خواهد رسید.

تریاک
تریاک

اما به‌گفته وی اگر حلقات مافیایی در آن دخیل شوند زمینه را برای اقتصاد جرمی در افغانستان فراهم خواهد ساخت.

او می‌افزاید:

"این کار هم نفع و هم ضرر دارد، اما در برخی کشورها با مدیریت خوب نتیجه مطلوب داشته است اگر مدیریت آن در دست حکومت باشد و از شرکت‎های دارای جواز تضمین‎های منطقه‌ای و جهانی گرفته شود این به‌گونه نسبی به سود نظام اقتصادی افغانستان خواهد بود، اما اگر مدیریت آن درست نباشد مشکلات بزرگی را به میان خواهد آورد."

وی می‎گوید که در برخی کشورها از تریاک در بخش مواد تولیدی صنعتی، ادویه و موارد دیگر استفاده می‎شود که بسیار مفید است.

اما به‌گفته وی کشت تریاک و تولید و قاچاق مواد مخدر در بیش از ۱۵ سال اخیر برای افغانستان به درد سر بزرگی مبدل شده و در کنار امنیت و زنده‎گی اجتماعی اقتصاد این کشور را نیز تهدید می‎کند.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG