لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۵

روسیه به بیش از ۱۵۰ دیپلومات خارجی دستور ترک این‌کشور را داد


وزارت خارجه روسیه
وزارت خارجه روسیه

مسکو به بیش از ۱۵۰ دیپلومات خارجی به شمول ۶۰ دیپلومات امریکایی مستقر در روسیه دستور داد که این کشور را تا پنجم ماه اپریل ترک کنند.

با آن‌که سخنگوی کرملین دیروز گفت که روسیه خواهان تنش دیپلوماتیک با کشورهای دیگر نیست اما وزارت خارجه روسیه با احضار سفرای برخی از کشورها این دستور را صادر کرد.

بر علاوه امریکا، جمهوری چک، ایتالیا، استونیا، لتوانیا و فنلند کشورهای اند که مسکو از برخی از دیپلومات‌های آن‌ها خواسته تا آن کشور را ترک کنند.

مسکو این اقدام را زمانی روی دست گرفت که برخی از کشورهای غربی بر اساس اتهام وارد شده از سوی بریتانیا دپیلومات‌های روسی را از کشور‌های‌شان اخراج کردند.

بریتانیا اتهام وارد کرده که روسیه در حمله زهری بالای یک جاسوس سابق روسی و دخترش در این کشور دست دارد، اتهامی که روسیه آنرا به شدت رد می‌کند.

دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین روز گذشته گفت، پس از آن که بیش از ۲۰ کشور اضافه از ۱۵۰ دیپلومات روسیه را اخراج کردند، مسکو مجبور شد که اقدام تلافی جویانه را روی دست گیرد.

دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین
دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین

پسکوف هم‌چنان افزود:

"روسیه خواهان کدام تنش دیپلوماتیک نبوده‌است و رئیس جمهور پوتین از آغاز طرفدار انکشاف روابط دوستانه با تمام کشور‌ها به شمول ایالات متحده بوده و می‌‌باشد."

سیرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه بتاریخ ۲۹ ماه مارچ گفت که مسکو به همان تعداد دیپلوماتان کشورهای را که دستور به اخراج دیپلومات‌های روسیه داده‌اند اخراج خواهد کرد.

یک روز پس از این اعلان، وزارت خارجه روسیه گفت که به بریتانیا یک ماه فرصت داده تا تعداد کارمندان دیپلوماتیک‌اش را در مسکو کاهش دهد، اما تعداد آن هنوز مشخص نشده‌است.

سرگئی اسکریپال و دخترش یولیا
سرگئی اسکریپال و دخترش یولیا

تنش‌ها میان مسکو و لندن زمانی اوج گرفت که بریتانیا گفت، مسکو در چهارم ماه مارچ سرگئی اسکریپال جاسوس سابق روسی و دخترش یولیا را با زهر فلج کننده اعصاب که "نویچوک" نام دارد و از سوی شوروی سابق ساخته شده‌است در شهر سالزبری بریتانیا هدف حمله قرار داد.

مسکو دست داشتن در این حمله را کاملاً رد کرده‌است و اتهام وارد کرده که بریتانیا قادر به تأمین امنیت اتباع روسیه در آن کشور نیست.

آقای اسکریپال و دخترش در حال حاضر در شفاخانه زیر تداوی قرار دارند و وضعیت صحی آن‌ها قناعت بخش نمی‌باشد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG