لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۲

بلخیان از حرکت‌های مردمی برای تأمین صلح در کشور حمایت کردند


بعد از طرح حکومت به منظور مصالحه با گروه‌های مسلح ضد حکومت، حرکت‌های مردمی برای تأمین صلح در کشور در ولایات کابل، هلمند و زابل راه اندازی شده‌اند.

در مزارشریف نیز به منظور حمایت از این حرکت‌ها و تقاضای آتش‌بس میان نیرو‌های حکومت و گروه طالبان مسلح ساکنان بلخ و اعضای جامعه مدنی گردهمایی را انجام داده و خواهان تأمین صلح در کشور شدند.

ذبیح الله احساس مسئول تحریک ادبی بلخ و یکی از برگزار کننده‌های این گردهمایی در مزارشریف با آن‌که خواهان تأمین صلح و توقف جنگ میان نیروهای حکومت و طالبان مسلح است، وی باور دارد تروریستان از آن سوی خط دیورند وارد افغانستان شده و دست به نا امنی می‌زنند.

آقای احساس گفت:

"ما خواهان پایان یافتن جنگ میان حکومت و طالبان مسلح هستیم، تقاضای ما این است که مخالفین طرح مصالحه دولت را بپذیرند و در نظام مشروع شریک شوند. اما باید گفت که تروریستان از آن سوی دیورند وارد افغانستان ساخته می‌شوند و نا امنی خلق می‌کنند."

اشتراک کننده‌گان این گردهمایی حمایت از حرکت‌های مردمی برای تأمین صلح در کشور می‌گویند که نا امنی معضل مشترک همه افغان‌ها است و برای رفع آن در کشور باید اتحاد ملی ایجاد شود.

سید محمد یزدان پرست یک تن از اشتراک کننده‌های این گردهمایی گفت:

"ما از حرکت‌های مردمی برای تأمین صلح در ولایت‌های جنوبی و مرکز ابراز حمایت می‌کنیم، خواست همه افغان‌ها تأمین صلح در کشور است."

تحصن کننده‌ها در هلمند
تحصن کننده‌ها در هلمند

ساکنان مزارشریف و اعضای جامعه مدنی بلخ از جامعه جهانی، حکومت افغانستان و طالبان مسلح می‌خواهند تا برای تأمین صلح در کشور و رفع معضلات میان هر دو طرف باید مذاکرات سه جانبه انجام شود.

عبدالقادر مصباح رئیس سازمان خط نور در بلخ در رابطه گفت:

" تأمین صلح در افغانستان نیاز به هم دیگر پذیری دارد، جامعه جهانی مداخله کند، دولت افغانستان و طالبان باید روی میز مذاکره بنشینند و خواسته‌های مشروع را مطرح نموده به بدبختی و جنگ در سرزمین خود پایان بدهند."

حرکت‌های مدنی به‌منظور تأمین صلح در افغانستان از حدود یک‌ماه به این سو آغاز شده و آمار افرادی‌که به آن می‌پیوندند در حال افزایش است.

مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG