لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۱:۵۱

سارنوالی ویژه مبازره با جرایم کار بالای دوسیه سید اسحاق گیلانی را آغاز کرد


لوی سارنوالی افغانستان می‌گوید که سید اسحاق گیلانی رئیس نهضت همبستگی ملی امروز به‌خاطر تحقیقات به سارنوالی مراجعه نموده‌است.

مقامات لوی سارنوالی می‌گویند که سارنوالی ویژه مبازره با جرایم داخلی و خارجی به روز سه شنبه کار بالای دوسیه آقای گیلانی را آغاز کرد.

جمشید رسولی سخنگوی لوی سارنوالی روز سه شنبه «۱۴ حمل ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت، سید اسحاق گیلانی جهت وضاحت دادن به اتهامات که بالای وی وارد گردیده بود، به لوی سارنوالی مراجعه نموده‌است.

جمشید رسولی
جمشید رسولی

او افزود:

"این قضیه تحت پیگرد لوی سارنوالی است و ما به‌خاطر وضاحت بیشتر در این مورد از آقای گیلانی خواستیم تا به لوی سارنوالی حاضر گردد."

آقای رسولی هرچند از ارائه جزئیات در مورد بررسی این دوسیه خودداری کرد، اما تعهد وی این بود که به‌زودی در مورد این قضیه رسیده‌گی خواهد شد.

این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که سید اسحاق گیلانی رهبر نهضت همبستگی ملی طی نشستی در پاکستان گفت که هند از خاک افغانستان بر علیه پاکستان کار می‌گیرد.

این سخنان وی عکس‌العمل‌های شدید افغان‌ها را برانگیخت.

هرچند آقای گیلانی گفت که سخنان وی تحریف شده‌است، اما ریاست امنیت ملی افغانستان و برخی از اعضای شورای ملی گفته‌های وی را خلاف منافع ملی عنوان کرده‌اند.

لوی سارنوالی افغانستان می‌گوید که اظهارات وی عمل غیر قانونی و خلاف منافع ملی بوده که باید مطابق به قانون مورد پیگرد قرار گیرد.

برخی از اعضای ولسی جرگه افغانستان بررسی دوسیه سید اسحاق گیلانی از سوی سارنوالی را گام مثبت به سوی حاکمیت قانون می‌خواند.

عبدالقادر زازی وطندوست
عبدالقادر زازی وطندوست

عبدالقادر زازی وطندوست در مورد به رادیو آزادی گفت:

"این اقدام را من به جا می‌دانم، ما در گذشته به‌گونه واضح از حکومت خواسته بودیم که اگر وزیر است، یا وکیل و یا هم دیگر سیاسون اگر خلاف امنیت ملی اظهارات داشته باشند خیانت محسوب شده و باید به پنجه قانون سپرده شوند."

در همین حال انجمن حقوق دانان افغانستان می‌گوید که قانون باید بالای همه یکسان تطبیق گردد.

شیر خان حبیب سخنگوی این نهاد می‌گوید پیش از این نیز برخی افراد اظهارات علیه منافع ملی و امنیت داخلی داشته اند، ولی حکومت در مقابل آن‌ها از تحمل کار گرفته‌است.

آقای حبیب به‌طور نمونه به حرف‌های محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه در ایران اشاره نموده که در جنگ سوریه از قربانیان لشکر فاطمیون که افغان‌ها نیز شامل آن هستند، قدردانی نموده بود.

خواستیم در این مورد نظر دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری را داشته باشیم، اما شاه حسین مرتضوی از ارائه جزئیات در این مورد خودداری نمود.

گزارش: ویدا میرزایی

XS
SM
MD
LG