لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۰

ارگ: نکتۀ اساسی سفر خاقان عباسی به کابل موضوع صلح با طالبان است


قرار است شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان روز جمعه هفته جاری به کابل سفر کند.

بر اساس برخی گزارش‎ها، شاهد خاقان عباسی بعد از مشورت با شماری از مقامات نظامی و سیاسی آن کشور به کابل سفر خواهد کرد.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور افغانستان با ابراز این‎که نکتۀ اساسی این مسافرت صدراعظم پاکستان را به کابل موضوع صلح با طالبان تشکیل می‎دهد، در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"موضوعات اساسی در این سفر در رابطه به همکاری در بخش صلح و همچنان مبارزه علیه گروه‎های تروریستی است، گذشته از آن در مورد همکاری‎های منطقوی هم با پاکستان صحبت داریم، مهمتر از همه این‎که، ما می‎خواهیم با صحبت دولت با دولت مشکلاتی که میان دو کشور وجود دارد، برطرف شود."

مرتضوی
مرتضوی

در آستانه این مسافرت شاهد خاقان عباسی، در هفته جاری تهمینه جنجوعه معاون وزیر خارجه پاکستان با یک هیئت مشترک نظامی و ملکی آن کشور به کابل سفر کرد.

این هیئت روز دوشنبه با مقامات افغان روی همکاری بین دو کشور گفتگو کرد، ولی به‌گفته وزارت خارجه افغانستان در این گفتگوها پیشرفت اندک صورت گرفت و دستاورد چشمگیر نداشته‎است.

یونس فکور کارشناس سیاسی افغان با اظهار این‎که مسافرت هیئت‎های پاکستان به کابل یک نوع رهایی از فشارهای امریکاست، می‎گوید:

"از جانب دوستان ما، به خصوص ایالات متحده امریکا فشارهای تازه بالای پاکستان وارد می‎شود، آن‎ها به خاطری‎که فشارها را کم کرده، از افزایش آن در آینده جلوگیری کنند، راه مذاکرات را پیش گرفته‎اند. امروز می‌آیند و می‎روند، فردا باز می‌آیند، من تصور می‎کنم، می‎خواهند برای درمان درد خودشان، فرصت کمایی کنند."

یونس فکور
یونس فکور

حدود سه هفته قبل ناصر خان جنجوعه مشاور امنیت ملی پاکستان نیز به کابل رفته بود، اما این بار رئیس جمهور افغانستان از صدراعظم پاکستان دعوت کرده‎است، به کابل بیاید تا در سطح دولت‎ها گفتگو صورت گیرد.

سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور افغانستان با ابراز خوشبینی در مورد این سفر شاهد خاقان عباسی، می‎گوید:

"حکومت افغانستان هم در بخش صلح پیشنهادات مشخص دارد، هم در رابطه به حل مشکل میان دو کشور دیدگاه‎های مشخص دارد و آن دیدگاه اینست که ما می‎توانیم از رابطه دولت با دولت، به نتایج مثبت دست پیدا کنیم. ما انتظار داریم که در سفر صدراعظم پاکستان بتوانیم روی موضوعاتی که ذکر کردم به صراحت و جدیت صحبت کنیم تا تا به نتایج مثبت برسیم."

آخرین بار یک صدراعظم پاکستان در سال ۲۰۱۵ میلادی به افغانستان سفر کرده بود.

با در نظرداشت شرایط موجود، طوری معلوم می‎شود که سفر روز جمعه شاهد خاقان عباسی به کابل یک سفر مهم خواهد بود.

XS
SM
MD
LG