لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۹

کابل ادعای ایران در مورد انتقال رهبران داعش به افغانستان را رد کرد


وزارت دفاع افغانستان ادعای وزیر دفاع ایران را رد می‎کند که گفته‎است، پس از شکست داعش در عراق و سوریه رهبران این گروه به افغانستان انتقال شده‎اند.

این وزارت می‎گوید، رهبران گروه داعش در افغانستان حضور ندارند بلکه به گفته این وزارت تنها سرگروپ‎های این گروه جنگ را در افغانستان به پیش می‎برند.

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت روز یک‌شنبه «۱۹حمل۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت، در حال حاضر عملیات‎های وسیع از طریق زمین و هوا بر ضد گروه داعش جریان دارند.

محمد رادمنش
محمد رادمنش

رادمنش گفت:

"این درست نیست که گویا رهبران داعش به افغانستان انتقال شده‎اند، فکر می‎کنم که این یک اشتباه‎است، ما در مقابل این تبلیغات می‎گوییم که برخی گروه‎های کوچک داعش از طرف پاکستان به این سو آورده می‎شوند."

آقای رادمنش این اظهارات را در واکنش به سخنان وزیر دفاع ایران مطرح می‎کند که در مصاحبه با روزنامه راشیا تودی گفته‎است، رهبران گروه داعش به گونه قاچاقی به افغانستان انتقال شده‎اند.

امیر حاتمی در این مصاحبه‎اش در مسکو هر چند از کدام کشوری نام نگرفته اما تاکید کرده‎است که برخی کشورها برای عقب نشینی داعش در عراق و سوریه زمینه سازی کرده و رهبران این گروه را به افغانستان انتقال کرده‎اند.

نامبرده همچنان گفته‎است، در این کشور [افغانستان] هزاران عضو گروه داعش موجود اند که به گفته وی، تا حال در باره شمار این اعضای داعش وحدت نظر موجود نیست.

حاتمی اظهار داشته‎است که برخی‎ها در باره شمار افراد داعش در افغانستان می‎گویند که تا ده هزار اند اما حکومت این رقم را خیلی کم عنوان می‎کند.

داعش فعالیت خود را در سال ۱۳۹۵ در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار و برخی ولسوالی های دیگر آغاز کرد.

اما دفتر هماهنگی سازمان ملل متحد در این اواخر در یک گزارش گفته‎است، فعالیت این گروه در هفت ولایت افغانستان گسترش یافته‎است.

بر اساس گزارش‎ها، ننگرهار، کنر، نورستان، جوزجان، بدخشان، فاریاب، هلمند و سرپل هفت ولایتی اند که فعالیت و تحرکات گروه داعش در آن‎ها محسوس است.

در حال حاضر این گروه در عراق به گونه کامل شکست خورده و در سوریه نیز با چنین وضعیتی روبرو است، اما گاه گاهی داعش در این دو کشور به نیروهای نظامی حمله‎های چریکی انجام می‎دهد.

اما در باره مکان حضور رهبران این گروه به خصوص ابوبکر البغدادی رهبر داعش معلوماتی در دست نیست.

در باره شمار جنگجویان داعش در افغانستان ارقام گوناگون ارائه می‎شوند اما محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حدود ده روز پیش در کنفرانس تاشکند گفته‎است، باوجود تلفات زیاد داعش هنوز هم تا دو هزار عضو این گروه در این کشور حضور دارند.

جنگجویان داعش
جنگجویان داعش

باری عارض یکی از کارشناسان نظامی افغان اظهارات وزیر دفاع ایران را پروپاگند خوانده و تاکید می‎کند که ایران اگر در این باره اسناد و شواهد دارد آن را با جامعه جهانی و حکومت افغانستان شریک کند.

او افزود:

"با ایران کدام اسناد و شواهد نیست که ادعای خود را ثابت کند، اظهارات وی جنبه تبلیغاتی دارد، این یک مداخله مستقیم در امور افغانستان است، ایران باید از چنین اظهارات خود داری کند."

آقای عارض می‎گوید، ایران می‎خواهد با چنین اظهارات برای حکومت افغانستان و در منطقه برای امریکا مشکلاتی را به میان بیاورد.

وزارت دفاع افغانستان گفته‎است، عملیات‎های منظم بر ضد اعضای گروه داعش جریان دارند که در جریان آن دو شب پیش حکمت الله قوماندان این گروه برای ولایت جوزجان کشته شده‎است.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG