لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۵

ترمپ جهت بررسی وضعیت سوریه سفرش به امریکای جنوبی را لغو کرد


دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا

در حالی‌که واشنگتن عملیات نظامی بر ضد سوریه را در مورد اتهام حمله کیمیاوی بررسی می‌کند، رئیس جمهور امریکا سفر خود به امریکای جنوبی را لغو کرده‌است.

رئیس جمهور امریکا تهدید کرده که به‌خاطر حمله کیمیاوی مظنون بر ملکی‌ها در منطقه دوما در نزدیکی دمشق علیه حکومت سوریه دست به حملات نظامی می‌زند.

تهدید روز دوشنبه رئیس جمهور دونالد ترمپ در حالیست که روسیه هشدار داده، هر گونه اقدام نظامی" پیامد جدی" در قبال خواهد داشت.

در این میان، سارا هاکبی سندرز سخنگوی قصر سفید در اعلامیۀ گفته که رئیس جمهور ترمپ در اجلاس روز جمعه سران کشور‌های امریکایی در (پیرو) شرکت نخواهد کرد.

سارا هاکبی سندرز سخنگوی قصر سفید
سارا هاکبی سندرز سخنگوی قصر سفید

سخنگوی قصر سفید افزود، آقای ترمپ در ایالات متحده باقی خواهد ماند تا"عکس‌العمل امریکا به سوریه را بررسی کند و تحولات در سراسر جهان را نظارت نماید."

خانم سندرز گفت، به عوض رئیس جمهور، مایک پنس معاون وی سفر خواهد کرد.

همزمان با این، وزیر خارجه سوریه در تلاش برای جلوگیری از اقدامات نظامی غرب دیروز گفت، دمشق از سازمان بین‌المللی منع گسترش سلاح کیمیاوی دعوت کرده تا از مناطقی‌که حمله صورت گرفته دیدن کند.

اطفال در وضعیت وخیم در دومای سوریه
اطفال در وضعیت وخیم در دومای سوریه

حکومت سوریه رد می‌کند که در حمله کیمیاوی در دوما منطقه تحت تسلط شورشیان در نزدیکی دمشق، دست داشته‌است.

سازمان بین‌المللی منع گسترش سلاح کیمیاوی چند ساعت پس از این دعوت گفت، یک تیم حقیقت‌یاب خود را برای آزمایش اتهامات حمله کیمیاوی بر دوما خواهد فرستاد.

در نتیجه این حمله حداقل ۴۰ تن به‌شمول زنان و کودکان کشته شده‌اند.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا اعلان کرد که متحدین حکومت سوریه، روسیه، ایران و یا هر کشور دیگر که معلوم شود در حمله کیمیاوی هفتم ماه اپریل در منطقه دوما مسئول است، بهای گزافی را خواهد پرداخت.

ایالات متحده امریکا دیروز از شورای امنیت سازمان ملل‌متحد خواست که در مورد پیشنهاد برای تحقیقات جدید استفاده از سلاح کیمیاوی در سوریه رأی‌‌گیری کند، با وجود این‌که، قطعنامه این شورا شاید از سوی روسیه متحد سوریه ویتو شود.

پیش از آن، سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیروز گفت، مسکو یک قطعنامه شورای امنیت را پیشنهاد می‌کند و خواهان تحقیقات سازمان منع گسترش سلاح کیمیاوی در باره این حمله خواهد شد.

XS
SM
MD
LG