لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۲

وزارت دفاع بر گوشۀ از گزارش اخیر سیگار مُهر تأیید گذاشت


دزدی‌های میلیونی تیل نظامیان افغان گزارش تازۀ سیگار که حالا وزارت دفاع نیز به گوشۀ از آن مهر تأیید می‌ماند.

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت هر چند از نظارت جدی برای جلوگیری از فساد و فروش اکمالات و یا تیل نیروهای امنیتی سخن می‌زند، اما در پاسخ به گزارش سیگار گفت که ممکن در بخش‌های دور دست کشور تیل نیروهای امنیتی به فروش برسد.

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی افزود:

"ممکن در بعضی جاها، در دور دست‌ها یک مشکل را در امر فروش و دستبرد به تیل انجام دهند؛ اما دور بین‌های بسیار قوی ما در همه جاها وجود دارد، یقیناً مدیریت تفتیش در تمامی قطعات داریم و از همین رو است که ما افرادی را دستگیر کرده‌ایم."

رادمنش، با اشاره به معرفی شماری از جنرالان و سربازان از بهر دست داشتن در فساد به نهادهای عدلی و قضایی می‌گوید، آنان برای ریشه کن سازی این پدیده جدی استند.

به تازه‌گی سیگار یا اداره سرمفتش خاص ایالات متحدۀ امریکا برای بازسازی افغانستان در گزارش تازۀ نگاشته که به ارزش بیشتر از ۱۵۴ میلیون دالر تیل از نزد نظامیان افغان و امریکایی در افغانستان دزدی شده‌است و این به یک کار پُر منفعت مبدل شده‌است.

در بخشی از این گزارش گفته شده که وزارت دفاع امریکا گزینه‌های تازۀ را برای توزیع تیل بررسی می‌کند و این اقدامات ممکن به مشکلات در این باره رسیده‌گی کند.

با این همه، پیشتر رئیس جمهور غنی یکی از علت‌های عمده‌ تلفات نظامیان کشور در میدان‌های نبرد را "فساد اداری" در نهادهای امنیتی خوانده و گفته که مدیریت جنگ بدون اصلاح ‌صورت گرفته نمی‌تواند و فساد دیگر برایش پذیرفتنی نیست.

برای جلوگیری از این پدیده در نهاد‌های امنیتی حتی تفاهمنامۀ مبارزه مشترک بر ضد فساد اداری میان نهادهای مربوط با لوی سارنوالی افغانستان امضا شده‌است و اما دیده بان شفافیت افغانستان با اشاره به فساد گسترده در نهادهای امنیتی تأکید می‌ورزد که کاری در عمل برای جلوگیری از فساد در این نهاد‌ها محسوس نیست.

این‌که فروش تیل نیروهای امنیتی چه پیمانه می‌تواند پیامد بد برای کشور به همراه داشته باشد، محمدآگل مجاهد یکی از کارشناسان نظامی به آن اشاره می‌کند و می‌گوید:

"نظارت جدی حکومت در این زمینه ضروری است و دوم این‌که دست‌های بزرگی که در پس این فساد دخیل اند باید شناسایی شود درغیر آن حضور چنین مافیاها در نظام می‌تواند خطر آفرین باشد و بهای این دزدی‌ها را مردم و نظامیان کشور خواهند پرداخت."

آقای مجاهد تأکید می‌ورزد که اگر جامعه جهانی و حکومت افغانستان برای جلوگیری از این فساد گسترده دست به کار نشوند، این معضل سبب قطع کمک‌های جهان، بی اعتبار شدن حکومت نزد کمک کننده‌گان بین‌المللی و فلج شدن نظام افغانستان خواهد شد.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG