لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۵

وزارت خارجه: بیشتر پروژه‎های اقتصادی ریکا به مرحله تطبیق رسیده‌اند


وزارت خارجه افغانستان از پیشرفت پروژه‎های اقتصادی منطقوی که در چهارچوب برنامه ریکا عملی می‎شوند، ابراز خوشبینی می‎کند.

این وزارت می‎گوید بسیاری از پروژه‎ها که در چوکات برنامه ریکا عملی می‎شوند به مرحله تطبیق رسیده که با تکمیل شدن آن‎ها در اقتصاد منطقه تغییرات مثبت رونما خواهد شد.

عادله راز معین همکاری‎های اقتصادی این وزارت روز دوشنبه «۲۷ حمل ۱۳۹۷» در نشست سفیران ریکا در کابل گفت که در پروژه‎های تاپی، کاسا یک هزار، فایبر نوری و خط آهن پیشرفت‎های قابل ملاحظه داشته‎اند.

عادله راز
عادله راز

بانو راز افرود:

"ساخت اتاق تجارت و صنایع ریکا، ایجاد مرکز تحقیقاتی ریکا و شامل ساختن بحث توانمند سازی اقتصادی زنان در اجندای ریکا شامل راهبرد جدید ما است، بر بنیاد اولویت‎های ریکا همکاری‎های اقتصادی و سرمایه‌گذاری روی پروژه‎ها توسط سکتور خصوصی باید ارزش داده شوند."

وی همچنان گفت که مردم و سکتور خصوصی از این پروژه‎ها مننفعت می‎برند.

اما خانم راز گفت که با وجود پیشرفت‎ها در چوکات ریکا چالش‎های نیز در بخش ساختمانی، پالیسی و حقوقی وجود داشته، در ضمن کم توجهی به اجنداهای اقتصادی نیز صورت گرفته‎است.

وی تأکید کرد که این موارد به کار مشترک نیاز دارد و ریکا آدرس خوبی است که می‎توان از این طریق بالای حل مشکلات کار کرد.

این در حالیست که هفتمین نشست ریکا به تاریخ ۱۴ و ۱۵ ماه فبروری در عشق‌آباد ترکمنستان به اجندا و محوریت افغانستان برگزار گردید.

حکومت افغانستان گفته بود در این نشست بیشتر روی پروژه‎های اقتصادی تمرکز کرده‎است که برای افغانستان و منطقه مهم می‎باشد.

نشست همکاری‎های منطقه‌ای یا ریکا در سال ۲۰۰۵ میلادی آغاز شده‎است و تا حال در اسلام‌آباد، دهلی جدید، دوشنبه، کابل و عشق‌آباد برگزار شده‎است.

از سوی هم حسن سروش رئیس بخش همکاری‎های اقتصادی وزارت خارجه نیز روی مؤثریت و اهمیت پروژه‎های انجام شده در چوکات ریکا تأکید کرد.

در این حال کارشناسان بخش اقتصاد می‎گوید تا زمانی‎که پروژه‎ها به پایه اکمال نرسیده و از آن بهره برداری نشود نباید در خصوص آن خوشبین بود.

سیف‌الدین سیحون یکی از این کارشناسان در صحبت با رادیو آزادی گفت، مشخص نیست که این پروژه‎ها تا رسیدن به پایه اکمال با چه چالش‎های روبه‌رو خواهد شد.

سیف الدین سیحون
سیف الدین سیحون

او افزود:

"سیاست‎های اقتصادی زمانی مورد ارزیابی قرار می‎گیرند که انجام شده و مردم از آن بهره بیگیرند، ما هنوز بهره نا گرفته از موفقیت حرف می‎زنیم. اول یک پروسه انجام شود، بعد ارزیابی شود که با انجام آن ما چه زمینه را برای توسعه اقتصادی داشتیم."

آقای سیحون می‎گوید که افغانستان در زمینه تطبیق پروژه‎ها دچار مشکلات بوده و نمی‎تواند مطالعه تخنیکی اقتصادی پروژه‎ها را به تنهایی انجام بدهد.

وی تأکید می‎کند در صورتی‎که افغانستان بتواند بالای ظرفیت‎های خود به صورت درست کار کرده و از آن در جهت مشارکت منطقوی استفاده نماید، می‎تواند از همکاری‎های منطقوی استفاده بهتر نماید.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG