لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۰

چرا تیم متخصصان تا هنوز نتوانسته‌است به محل حمله کیمیاوی مظنون در سوریه برود؟


سازمان منع استفاده از اسلحه کیمیاوی می‎گوید، تا هنوز معلوم نیست که چی وقت تیم بین‎المللی متخصصان خواهد توانست به شهر دوما در سوریه رفته، در مورد حمله مظنون کیمیاوی تحقیق کنند.

  • چرا تا هنوز تیم بین‌المللی متخصصان نتوانسته‌است که به محل رویداد برود؟

سازمان ملل‌متحد می‎گوید، یک تیم این سازمان در مورد اتخاذ تدابیر امنیتی با مقامات سوری و روسیه گفتگو می‎کند تا به متخصصان سازمان منع استفاده از اسلحه کیمیاوی اجازه داده شود به شهر دوما در حومه شهر دمشق در سوریه رفته، در مورد حمله مظنون کیمیاوی اخیر تحقیق کنند.

سوریه
سوریه

این اظهارات بعد از آن صورت گرفت که احمد ازومچی (Ahmet Uzumcu) رئیس سازمان منع استفاده از اسلحه کیمیاوی دیروز گفت، تیم امنیتی سازمان ملل‌متحد در تلاش دسترسی به وضعیت در شهر دوما، تحت تیراندازی شدید قرار گرفتند.

آژانس خبری فرانس پرس از قول اداره مصونیت و امنیت سازمان ملل‌متحد (UNDSS) گزارش داده‎است که می‎گوید، آرزومند است با اتخاذ تدابیر امنیتی به تیم متخصصان سازمان منع استفاده از اسلحه کیمیاوی به زودترین فرصت، امکان دسترسی به محل رویداد فراهم شود.

در حال حاضر تیم اداره مصونیت و امنیت سازمان ملل‌متحد (UNDSS) در مورد این‎که چگونه می‎توان تدابیر امنیتی را در مناطق مشخص شهر دوما تطبیق کرد، در شهر دمشق مصروف گفتگو و هماهنگی با نماینده‎گان حکومت سوریه و پولیس نظامی روسیه است.

کشورهای غربی، حکومت سوریه را به حمله مظنون کیمیاوی هفتم اپریل در شهر دوما در حومه شهر دمشق متهم می‎کنند که در نتیجه آن ۴۳ تن کشته شدند.

سازمان صحی جهان می‎گوید، قربانیان این رویداد اعراض مسمومیت با یک گاز شدیداً زهری را داشته‎اند.

سوریه
سوریه

کشورهای امریکا، بریتانیا و فرانسه چهاردهم اپریل در انتقام از این حمله تأسیسات متعدد حکومت سوریه را بمبارد کردند.

کشورهای غربی می‎گویند، احتمال دارد حکومت سوریه و متحد آن روسیه برای آن‎که شواهد را از بین ببرند، دسترسی تیم متخصصان سازمان منع استفاده از اسلحه کیمیاوی را به محل رویداد به تعویق می‎اندازند.

جیمز متیس وزیر دفاع ایالات متحده امریکا نیز در واشنگتن حکومت سوریه را متهم کرده‎است که دسترسی متخصصان را به محل رویداد به تأخیر می‎اندازد.

به‌گفته متیس، حکومت سوریه سابقه از بین بردن شواهد را قبل از رسیدن تیم‎های تحقیقاتی دارد.

رئیس سازمان منع استفاده از اسلحه کیمیاوی گفته‎است، در حال حاضر نمی‎داند که متخصصان این سازمان چی وقت خواهند توانست به محل رویداد این حملۀ مظنون کیمیاوی در شهر دوما دسترسی حاصل خواهند کرد.

روسیه و حکومت سوریه تأکید می‎کنند که رویداد هفتم اپریل در شهر دوما در حومۀ شهر دمشق یک حرکت ساخته‎گی بوده‎است.

XS
SM
MD
LG