لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۲

روسیه: ناظرین بین‌المللی می‌توانند روز چهارشنبه از دومای سوریه دیدن کنند


روسیه می‌گوید، ناظران بین‌المللی می‌توانند از شهرک دومای سوریه به روز چهارشنبه دیدن کنند.

یک مقام وزارت دفاع روسیه در نشست سازمان جلوگیری از سلاح‌های کیمیاوی در حالی این را گفت که محققان همین سازمان تا هنوز اجازه نیافته‌اند شهرک دوما که شاهد یک حمله کیمیاوی بود، دیدن کنند.

امریکا نگران است که شاید روسیه تا حالا شواهد از حمله کیمیاوی را در شهرک دوما از بین برده باشد.

نشستی روز دوشنبه در هاگ هالند برگزار شد تا علت اجازه ندادن برای بازدید ناظرین بین‌المللی از دومای سوریه روشن شود.

ایگور کریلوف یک مقام ارشد وزارت دفاع روسیه، دوشنبه در یک نشست خبری در هاگ گفت که متخصصان سازمان جلوگیری از سلاح‌های کیمیاوی می‌توانند چهارشنبه به دوما بروند.

احمد اوزومچو رئیس سازمان جلوگیری از سلاح‌های کیمیاوی
احمد اوزومچو رئیس سازمان جلوگیری از سلاح‌های کیمیاوی

پیش از این "احمد اوزومچو" رئیس سازمان جلوگیری از سلاح‌های کیمیاوی در یک نشست فوق‌العاده در هاگ گفت، روسیه و مقام‌های سوریه برای ناظرین این سازمان گفتند که تا هنوز مسایل امنیتی در منطقه وجود دارد و باید آن‌ها منتظر بمانند.

اما "کین وارد" سفیر امریکا در سازمان جلوگیری از سلاح‌های کیمیاوی گفت، روس‌ها شاید قبلاً از محل حمله زهرآگین دیدن کرده باشند و شاید هم شواهد مؤثق رویداد از بین برده شده باشند.

سرگئی لاوروف
سرگئی لاوروف

در عین حال سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه در گفتگو با «بی. بی. سی»، تعهد سپرده که ضمانت می‌دهد، در ساحه رویداد هیچ‌گونه دستکاری نشده‎است.

به دنبال حمله توسط سلاح کیمیاوی در هفتم اپریل در شهرک دوما که به‌گفته سازمان صحی جهان در آن ۴۳ غیر نظامی کشته شدند، امریکا، بریتانیا و فرانسه حملاتی را بالای تأسیسات سلاح‌های کیمیاوی سوریه انجام دادند.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا دوشنبه در یک نشست در فلوریدا گفت که تمامی راکت‌های شلیک شده از سوی کشورش در سوریه، به اهداف‌شان برخورد کرده‌اند.

امریکا حمله بر تأسیسات تولید اسلحه کیمیاوی سوریه را آغاز کرد
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:49 0:00

در لندن، ترزا می صدراعظم بریتانیا در سخنرانی به پارلمان کشورش گفت، تصمیم برای حملات در سوریه، به‌خاطر منافع ملی بریتانیا بود، نه این‌که کشورش تحت فشار امریکا قرار گرفته باشد.

ترزا می صدراعظم بریتانیا
ترزا می صدراعظم بریتانیا

وی افزود:

"بگذارید واضح باشم. ما اقدام را به‌خاطر منافع ملی ما به اجرا گذاشتیم. به نفع ماست که از استفاده سلاح‌های کیمیاوی در سوریه جلوگیری کنیم و از اجماع جهانی دفاع کنیم و آن را قوی‌تر سازیم که در آن این‌گونه سلاح‌ها نباید استفاده شوند."

روسیه و سوریه که هر دو از سوی کشورهای غربی به ارتکاب حمله کیمیاوی در شهرک دوما متهم شده‌اند، تمامی اتهام‌ها بر خود شان و استفاده از اسلحه کیمیاوی را رد می‌کنند.

گزارش: جاوید نعیمی

مرتبط

XS
SM
MD
LG