لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۸

قویاش: بی‌تفاوتی کشورهای کمک کننده زمینه فساد را در افغانستان فراهم نمود


کمیسیون اقتصاد ملی و بودجه مشرانو جرگه می‌گوید که در سال‌‌های گذشته میلیاردها دالر کمک با افغانستان حیف‌و‌میل شده و باید در این باره بررسی‌های گسترده صورت گیرد.

افغانستان به علت حیف‌و‌میل شدن میلیاردها دالر از کمک‌های جهانی فرصت مهم را در بخش اقتصادی و باز سازی از دست داد و هرگز نخواهد توانست آن را جبران کند.

کمیسیون اقتصاد ملی و بودجه مشرانو جرگه با ابراز این مطلب می‌گوید، بی‌تفاوتی کشورهای کمک کننده به ویژه امریکا و حکومت افغانستان در سال‌های گذشته زمینه را برای فساد گسترده فراهم ساخت.

محمد عظیم قویاش رئیس این کمیسیون روز شنبه «۱ ثور ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که حیف و میل کننده‌های این پول‌های گزاف باید با جدیت کامل مورد پرس و پال قرار گیرند.

به گفته او:

"کمیسیون‌های از سوی حکومت افغانستان و اداره سیگار باید از این موضوع نظارت کند زمانی‌که تحقیقات صورت گرفت حتماً واقعیت‌ها برملا می‌شوند که فساد در کجا وجود دارد و کی‌ها فساد کرده‌اند. همه این‌ها باید مورد تعقیب عدلی و قضایی قرار گیرد و پول‌های که حیف‌و‌میل شده دوباره به خزانه دولت افغانستان برگشتانده شود."

این در حالیست که سیگار یا اداره سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان روز پنجشنبه هفته گذشته با نشر گزارشی گفت که نحوه کمک‌های مالی ایالات متحده در برخی موارد باعث فساد در افغانستان بوده است.

به گفته سیگار روش تامین این کمک‌ها هماهنگی میان ادارات امریکایی را مغلق ساخت و تحمل فساد در افغانستان به نحوی حمایت از فساد پیشه‌گان بود.

در گزارش آمده که این موضوع سبب حیف‌و‌میل کمک‌ها و متضرر شدن برنامه‌های اقتصادی و باز سازی در این کشور گردید.

سیگار در این گزارش از عملکرد متخصصین خارجی در افغانستان نیز انتقاد کرده و گفته است که آنان از شرایط این کشور بی‌خبر بودند و تجربه کافی کار در کشورهای پس از جنگ را نداشته اند.

این اداره پیش از این نیز بارها از موجودیت فساد و حیف و میل شدن پول های کمک شده با افغانستان ابراز نگرانی کرده که تازه ترین مورد آن گزارش در باره فروش تیل نیرو های امنیتی و دفاعی افغان بود.

درین حال وزارت اقتصاد افغانستان نیز موجودیت فساد در این کشور را چالش بزرگ می‌داند و می‌گوید که این پدیده روند سرمایه گذاری و فعالیت‌های اقتصادی را به شدت متاثر ساخته است.

اما سهراب بهمن سخنگوی این وزارت می‌گوید که حکومت افغانستان مبارزه جدی با فساد را آغاز کرده و دست آوردهای نیز در این راستا داشته‌است.

سهراب بهمن
سهراب بهمن

او افزود:

"شما تجربه جهانی را ببینید که مبارزه با فساد یک شبه یا در مدت کوتاه صورت نگرفته است اما دولت افغانستان خاصتاً حکومت وحدت ملی متعهد بر این است که در امر مبارزه با فساد باید جدی عمل بکند، چون فساد نه تنها سبب کندی فعالیت‌های اقتصادی می‌شود بلکه می‌تواند دیگر فعالیت‌ها و عرصه‌ها را نیز آسیب برساند."

به گفته آقای بهمن پس از نا امنی و فقر فساد چالش جدی در افغانستان است و تلاش‌ها برای ریشه‌کن شدن آن از سوی حکومت این کشور ادامه دارد.

از سوی هم تاج محمد اکبر از کارشناسان اقتصادی می‌گوید که وجود فساد در مصرف کمک‌های خارجی و بی‌تفاوتی‌ها درین زمینه سبب شده که بیش از نصف پول پروژه‌ها حیف‌و‌میل گردد و پروژه‌های ملی و اساسی کمتر و بی‌کیفیت تطبیق شود.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG