لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۲

کمیسیون انتخابات تقویم انتخابات ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ها را اعلان کرد


کمیسیون مستقل انتخابات تقویم انتخابات ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ها را اعلان کرد.

در اوج نا امنی‌ها به خصوص حمله به برخی مراکز ثبت نام رای دهنده‌گان و توزیع تذکره، کمیسیون مستقل انتخابات تقویم انتخابات ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ها را اعلان کرد.

عبدالبدیع صیاد رئیس این کمیسیون روز یکشنبه «۲ ثور ۱۳۹۷» در یک نشست علنی در کابل گفت، کمیسیون بر اساس تقویم اعلان شده مراحل مربوط به انتخابات را عملی خواهد کرد.

بر اساس تقویم اعلان شده نتایج ابتدایی انتخابات ولسی جرگه در ۱۹ ماه عقرب و از شورا‌های ولسوالی‌ها ۱۸ قوس اعلان خواهد شد.

اما نتایج نهایی انتخابات ولسی جرگه در ۲۹ قوس و از شورا‌های ولسوالی‌ها در ۴ دلو اعلان می‌شود.

آقای صیاد در باره شفافیت این انتخابات گفت، به هیچ کس اجازه مداخله در امور انتخابات داده نخواهد شد.

عبدالبدیع صیاد
عبدالبدیع صیاد

او افزود:

"از جانب خود تعهد می‌کنیم که به هیچ گونه تقلب و تخطی را اجازه نمی‌دهیم و برای برگزاری انتخابات شفاف مبارزه و تلاش می‌کنیم، جلو هرگونه تقلب و تخلف را می‌گیریم، به هیچ کس حق مداخله نمی‌دهیم و به استقلالیت خود تاکید می‌کنیم و از تمام جوانب می‌خواهیم تا در امورات کمیسیون مداخله نکنند و کوشش اعمال نفوذی را نکنند."

این در حالی است که کمیسیون مستقل انتخابات مرحله ثبت نام رای دهندگان را در مراکز ولایات آغاز کرده و بر اساس معلومات کمیسیون، تا حال حدود ۲۳۰ هزار تن ثبت نام کرده‌اند.

بر اساس تقویم اعلان شده، مرحله ثبت نام کاندیداهای ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ها از ۵ جوزا الی ۲۲ جوزا ادامه خواهد داشت.

پس از آن کمیسیون از ۶ جوزا الی ۶ سرطان معلومات جمع آوری شده در باره کاندیدا‌ها را بررسی خواهد کرد.

فهرست ابتدایی کاندیدا‌ها در هفتم سرطان اعلان خواهد شد و زمان نشر فهرست نهایی کاندیدا‌ها در دوازدهم اسد خواهد بود.

همین‌گونه لیست نهایی مراکز رای دهی بر اساس وضعیت امنیتی در دوم ماه سرطان اعلان خواهد شد.

در تقویم اعلان شده برای کاندیدا‌های ولسی جرگه از ۶ الی ۲۵ میزان و برای کاندیدا‌های شورا‌های ولسوالی‌ها از ۱۱ الی ۲۵ میزان فرصت کمپاین داده شده‌است.

از ۲۶ میزان تا روز رای دهی «۲۸ میزان» زمان سکوت یا توقف مبارزات انتخابات در نظر گرفته شده‌است.

اما شماری از از نهاد‌های مشاهد و ناظر انتخابات می‌گویند، در کنار اعلان تقویم انتخابات باید کمیسیون مستقل انتخابات برای افزایش علاقه‌مندی مردم برای اشتراک در انتخابات کوشش‌های خود را سرعت بخشد.

نعیم اصغری مسئول بخش برنامه‌های موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان «فیفا» در صحبت با رسانه‌ها گفت، اگر میزان ثبت نام کننده‌گان کمتر باشد، مشروعیت انتخابات زیر سوال خواهد رفت.

او افزود:

"کمیسیون باید پلان بعدی خود را با مردم شریک کند در صورت که کمتر از دو میلیون یا یک میلیون رای دهنده ثبت نام می‌کنند پلان دوم چه خواهد بود، پروسه را تمدید می‌کند یا این‌که شیوه دیگری را به کار می‌برد تا اشتراک مردم بیشتر شود."

اما عبدالبدیع صیاد رئیس کمیسیون مستقل انتخابات روز یکشنبه به رسانه‌ها گفت، امیدواری‌ها این است تا میزان مشارکت مردم در انتخابات در روز‌های آینده بیشتر شود.

از سوی دیگر سید حفیظ الله هاشمی عضو کمیسیون مستقل انتخابات روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، در صورت که ارقام ثبت نام شونده‌گان کم باشد، کمیسیون در مورد تصمیم خواهد گرفت.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG