لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۳

هاشمی: در نظر است تا انتخابات ریاست جمهوری در ۱۶ حمل سال آینده برگزار شود


یک عضو کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، کمیسیون در نظر دارد تا انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی را در شانزدهم حمل سال آینده برگزار کند.

کمیسیون مستقل انتخابات در کنار مصروف بودن در انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها، آماده‌گی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی را نیز گرفته‌است.

کمیسیون انتخابات در این بخش کمیتۀ را به ریاست سید حفیظ الله هاشمی عضو این کمیسیون ایجاد کرده و قرار است بر اساس امر رئیس جمهور شش تن از متخصصن امور انتخابات در کمیسیون انتخابات استخدام شوند.

آقای هاشمی روز یکشنبه «۲ ثور ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی گفت:

حفیظ‎الله هاشمی
حفیظ‎الله هاشمی

"خوشبختانه همان امر امضأ شده و همین که به ما برسد ما پروسه را اعلان می‌کنیم و شش نفر را از طریق رقابت آزاد استخدام می‌کنیم، این کمیته را من به پیش می‌برم و بحث‌های تخنیکی‌اش را خواهد کردیم تا بتوانیم در شانزدهم حمل سال آینده انتخابات ریاست جمهوری را دایر کنیم."

آقای هاشمی همچنان می‌گوید، شش از متخصصین که قرار است استخدام شوند در بخش مشوره دهی با کمیسیون کار خواهند کرد.

به گفته وی، اگر انتخابات ریاست جمهوری در شانزدهم حمل برگزار شود تقویم آن در سال جاری اعلان خواهد شد.

اگر انتخابات ریاست جمهوری در شانزدهم حمل برگزار شود تقویم آن در سال جاری اعلان خواهد شد.

بر اساس قانون اساسی وظیفه رئیس جمهور افغانستان در اول جوزای سال آینده به پایان می‌رسد.

در ماده ۶۱ این قانون آمده‌است، انتخابات به منظور تعیین رئیس جمهور جدید در خلا ل مدت سی الی شصت روز قبل از پایان کار رئیس جمهور برگزار می‌گردد.

کمیسیون مستقل انتخابات در حالی برای برگزاری این انتخابات آماده‌گی گرفته است که در حال حاضر این کمیسیون سرگرم عملی کردن مراحل انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها است.

محمد نعیم ایوب زاده رئیس مؤسسه انتخابات شفاف افغانستان "تیفا" روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت، اگر دولت ارادۀ سیاسی داشته باشد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پس از برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها کار دشوار نخواهد بود.

در همین حال امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان به رادیو آزادی می‌گوید، حکومت از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در زمان تعیین شده حمایت می‌کند.

امید میثم
امید میثم

او افزود:

"تعیین تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مربوط کمیسیون مستقل انتخابات می‌شود، با توجه به آماده‌گی آن‌ها "کمیسیون انتخابات" تاریخ مشخص می‌شود و ما از برگزاری انتخابات ولسی جرگه، شوراهای ولسوالی‌ها و ریاست جمهوری استقبال می‌کنیم."

از سوی هم عبدالبدیع صیاد رئیس کمیسیون مستقل انتخابات روز یکشنبه در جریان یک جلسه علنی در این کمیسیون گفت، کمیسیون برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به گونۀ کامل آماده‌گی دارد.

به گفته صیاد کارمندان تخنیکی کمیسیون از یک ماه به این‌سو در این بخش کار را آغاز کرده‌اند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG