لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۸

ارگ: طرح تازه‌ای برای تامین امنیت انتخابات و مراکز رای دهی روی دست گرفته شده‌است


ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید طرح تازه‌یی برای تامین امنیت روند انتخابات به ویژه مراکز رای دهی روی دست گرفته شده‌است.

نگرانی‌ها از حمله بر مراکز ثبت نام رای دهنده‌گان تا اینجا که ریاست جمهوری می‌گوید با عملی شدن طرح تازه امنیتی، نگرانی‌ها در پیوند به امنیت این مراکز وجود نخواهد داشت.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفت در نشست امنیتی که در پیوند به پروسه انتخابات دیروز در ریاست جمهوری برگزار شده بود، آماده‌گی‌های تازه‌یی برای تامین امنیت این روند روی دست گرفته شده‌است.

شاه حسین مرتضوی
شاه حسین مرتضوی

​او افزود:

"خوشبختانه در پلان جدید امنیتی سهم مردم در تامین امنیت جز این طرح است، همچنان در نقاط که بیشتر آسیب پذیر استند تدابیر امنیتی و نیرو های بیشتر در نظر گرفته شده‌است و با تدابیر جدید امنیتی، نگرانی‌ای در این زمینه وجود نخواهد داشت."

به تازه‌گی دفتر معاونت سازمان ملل یا یوناما در کابل از امنیت مراکز ثبت نام رأی دهنده‌گان در کشور نگرانی کرده و حمله بر این مراکز را حمله بر دموکراسی خوانده است.

در خبرنامه دفتر یوناما از زبان تدامچی یاماموتو نماینده سازمان ملل در افغانستان نگاشته شده که گفته است از حمله بر مراکز ثبت نام رای دهنده‌گان خشمگین شده است.

در بخشی از این گزارشِ سازمان ملل آمده که در یک ماه گذشته، ۲۳ حمله بر مرکزهای ثبت نام‌ رای دهنده‌گان در افغانستان رخ داده است و حدود ۲۷۱ تن در نتیجه این حملهها در این کشور کشته و زخمی شده‌اند.

این نگرانی در حالی مطرح می‌گردد که نگرانی‌ها از عدم تامین امنیت این مراکز به شمول کابل در شماری از ولایات روزتاروز افزایش یافته‌است.

نخستین حمله در کابل که در آن ۶۹ تن کشته و ۱۲۰ تن دیگر زخمی شدند نزدیک به یک ماه پیش در نزدیکی یک مرکز توزیع تذکره‌های کاغذی در ساحه قلعه ناظر کابل رخداد.

این حمله که مسئولیت آن‌را گروه "داعش" برعهده گرفت، به نگرانی‌های مردم و ناظران انتخابات در پیوند به عدم تامین امنیت این روند افزود.

حمله بر مراکز ثبت نام رای دهنده‌گان در ولایت‌های غور، بادغیس، بغلان و ننگرهار که کشته زخمی نیز در پی‌داشته است، به گفته نماینده‌گان مردم در ولسی جرگه اشتراک مردم را در این روند کمرنگ کرده، اما کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید شمار ثبت نام کننده‌گان برای اشتراک در انتخابات روز افزون است.

با این همه نگرانی‌ها، یک روز پیش کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرد که روند ثبت نام رای دهنده‌گان برای یک ماه دیگر تمدید شده‌است و این کمیسیون بار دیگر به تامین امنیت مراکز ثبت نام رأی دهنده‌گان تاکید می‌‌ورزد‌.

شماری از نهادهای ناظر انتخابات نیز می‌گویند گزارش‌های که از ولایت‌های کشور در دست دارند امنیت مراکز ثبت نام رأی دهنده‌گان نگران کننده‌است.

یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان "فیفا" می‌گوید حکومت باید بجای ساختن طرح امنیتی، به تامین امنیت این مراکز اقدام عملی کند.

یوسف رشید
یوسف رشید

​او افزود:

"متأسفانه تا حال آنچه که تا حال واقع در سطح مراکز ولایات که باید امنیت شان بسیار مطمئین می‌بود، اما واقعات متأسفانه نگران کننده‌است و گزارش‌های که ما از ولایات داریم، شماری از مراکز هنوز بسته باقی مانده اند و این نشان دهندۀ آن است که ما در این زمینه تدابیر لازم را نداشته ایم."

آقای رشید می‌گوید افزایش تهدید در برابر مراکز ثبت نام رای دهنده‌گان نشان دهنده عدم اراده دولت به تامین امنیت روند انتخابات است و اگر به وضعیت امنیتی مراکز ثبت نام رای دهنده‌گان توجه نشود، در کنار این‌که مردم را از اشتراک در انتخابات باز خواهد داشت زمینه برای تقلب گران نیز فراهم می‌گردد.

XS
SM
MD
LG