لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۲

کمیسیون مستقل انتخابات: روزانه نزدیک به ۱۰۰ هزار تن ثبت‌نام می‌کنند


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، روزانه نزدیک به ۱۰۰ هزار تن در سرتاسر کشور برای اشتراک در انتخابات ثبت‌نام می‌کنند.

معاذالله دولتی معاون مالی و اداری کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، با گذشت هر روز شمار ثبت‌نام کننده‌گان در ولایات و ولسوالی‌ها در حال افزایش است.

به‌گفته وی در هفته‌های اول روزانه بین پنج تا ۱۰ هزار تن برای ثبت‌نام مراجعه می‌کردند، اما حالا روزانه بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تن ثبت‌نام می‌کنند.

آقای دولتی روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت:

"ما در روز‌های اول تا شش هزار نفر ثبت‌نام می کردیم، اما حالا روزانه بین ۸۰ هزار، ۹۰ هزار و بیشتر از آن ثبت‌نام داریم که هر روز نسبت به روز قبل یک افزایش وجود دارد."

آقای دولتی ارقام یاد شده را قناعت‌بخش خوانده می‌گوید، انتظار می‌رود که تا پایان مرحله ثبت‌نام، شمار زیادی از واجدین شرایط رأی‌دهی برای اشتراک در انتخابات ثبت‌نام کنند.

انتظار می‌رود که تا پایان مرحلۀ ثبت‌نام، شمار زیادی از واجدین شرایط رأی‌دهی برای اشتراک در انتخابات ثبت‌نام کنند.

این در حالی است که بر اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات تا روز گذشته بیش از ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سرتاسر افغانستان ثبت‌نام کرده‌اند.

هفته قبل کمیسیون انتخابات اعلان کرد که مرحلۀ ثبت‌نام در مراکز ولایات تا یک ماه دیگر تمدید شده‌است.

ثبت‌نام رأی دهنده‌گان در ولسوالی‌ها و قریه‌جات نیز آغاز شده‌است.

کمیسیون مستقل انتخابات هم‌زمان با آغاز مرحلۀ ثبت‌نام وعده کرده‌است که انتخابات شورا‌های ولسوالی‌ها و ولسی جرگه که قرار است در ۲۸ میزان برگزار شود، تلاش می‌شود تا از تقلب و دستبُرد در آن جلوگیری شود.

در همین حال مؤسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان "فیفا" می‌گوید، هنوز ارقام ثبت‌نام کننده‌گان قناعت‌بخش نیست.

یوسف رشید
یوسف رشید

​یوسف رشید رئیس اجرائیوی این مؤسسه روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت:

"در سطح شهر‌ها و مراکز ولایات امیدوار کننده نیست، هنوز هم میزان سهم مردم خیلی پائین است، دو میلیون تن که در سرتاسر کشور ثبت نام کرده‌اند، امیدواری ما این بود که دو میلیون یا یک‌ونیم میلیون تا حال تنها از کابل ثبت‌نام می‌کردند."

به‌گفته آقای رشید برای این‌که شمار ثبت‌نام کننده‌گان افزایش یابد، کمیسیون و حکومت باید اول اعتماد مردم را نسبت به انتخابات جلب کند.

وی دلیل پائین بودن شمار ثبت‌نام کننده‌گان را کم علاقه‌گی مردم نسبت به روند انتخابات می‌خواند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG