لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۶

مغایرت در دیدگاه کابل با واشنگتن در پیوند به حمایت ایران از گروه طالبان!


دیدگاه افغانستان با امریکا در مورد حمایت احتمالی ایران از طالبان مسلح مغایرت دارد.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، تحقیق و بررسی می‌کنند تا احتمال دست داشتن ایران در نا آرامی‌های افغانستان و حمایت این کشور از طالبان مسلح را دریابند.

در حالی که مایک پامپیو وزیر خارجه امریکا دیروز به صراحت گفت، ایران برای طالبان سلاح می‌دهد و از آن‌ها حمایت مالی می‌کند.

محمد رادمنش سخنگوی وزارت دفاع به رادیو آزادی گفت، با نتیجه‌گیری از تحقیق معلوم خواهد شد که کدام کشورها از تروریستان حمایت می‌کنند.

محمد رادمنش
محمد رادمنش

وی افزود:

"تحقیقات ما ادامه دارد. هر زمانی نتایج تحقیقات ما منتج به این شود که کدام کشور با طالبان و یا دهشت افگنان همکاری خواهند کرد، ما این را برای جهانیان از جانب خود ارائه خواهیم کرد."

پیش از این واکنش، وزیر خارجه امریکا گفت، کشورش شدید‌ترین تحریم‌ها در تاریخ را بر ایران وضع خواهد کرد.

مایک پامپیو افزود، ایران از گروه‌های شورشی در منطقه به‌شمول طالبان در افغانستان حمایت می‌کند.

مایک پامپیو
مایک پامپیو

وی گفت:

"در افغانستان، ایران از طالبان با سلاح و پول حمایت می‌کند. این کار باعث افزایش خشونت‌ها می‌شود و از صلح و ثبات مردم افغانستان ممانعت می‌کند."

وزیر خارجه امریکا در سخنرانی در مرکز بنیاد هریتیج در واشنگتن، برای رسیدن به یک توافق‌نامه هسته‌ای جدید با ایران، ۱۲ پیش‌شرط گذاشت.

حسن روحانی
حسن روحانی

چند ساعت پس از سخنرانی مایک پامپیو، حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفت، دولت امریکا ۱۵ سال به عقب برگشته و سخنان جورج بوش رئیس جمهور پیشین این‌کشور را تکرار می‌کند.

بوش در سال ۲۰۰۲ میلادی از ایران، کوریای شمالی و عراق به‌عنوان «محور شرارت» نام برده بود.

اما در مورد حمایت از طالبان، سفیر ایران در کابل پیش از این گفته بود که کشورش تنها به‌خاطر مذاکرات صلح با طالبان در تماس است، نه این‌که با شورشیان ارتباط داشته باشد.

محمد رضا بهرامی به شبکه تلویزیون طلوع گفت، ایران با طالبان به‌خاطری ارتباط برقرار نکرده که مبادا برای آن گروه مشروعیت داده شود.

محمد رادمنش سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، بارها از کشورهای منطقه خواسته شده تا برای مبارزه با تروریزم همکاری کنند.

وی افزود:

"تقاضای ما از همه کشورهای منطقه همیشه همین بوده که با دولت افغانستان همکاری کنند و در مبارزه علیه تروریزم، آنچه که معمول است، ما در خط اول مبارزه با تروریزم قرار داریم، با ما همکاری کنند. این را ما از ایران، پاکستان، تاجکستان، ترکمنستان، ازبکستان و چین و همه کشورهای منطقه و جهان درخواست کرده‌ایم."

با آن‌که حکومت افغانستان از نداشتن سند حمایت ایران از طالبان حرف می‌زند، اما پیش از این، برخی از رسانه‌های جهان گزارش داده بودند که ایران از حضور گروه داعش در افغانستان نگرانی دارد و به همین خاطر از طالبان حمایت می‌کند.

مایک پامپیو وزیر خارجه امریکا در سخنرانی دیروزش به ایران هشدار داد که به حمایت از طالبان و سایر تروریستان در افغانستان و منطقه پایان دهد و از پناه دادن به رهبران ارشد شبکه القاعده دست بردارد.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG