لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۵

انتقاد رئیس شورای ولایتی فراه از بی‌تفاوتی حکومت در مورد ادعاهای مداخله ایران


رئیس شورای ولایتی فراه می‎گوید، حکومت افغانستان در برابر ادعاها مبنی بر مداخله ایران در امور این کشور، بی‌تفاوت است.

فرید بختور حکومت را انتقاد کرده می‎گوید، تا هنوز ادعاها در باره همکاری ایران با طالبان را بررسی نکرده‎است.

وی روز پنجشنبه «۰۹ حمل ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی گفت، بر اساس اطلاعات نهادهای کشفی فراه، ایران در امور امنیتی این ولایت مداخله می‎کند.

بختور: ایران در امور امنیتی فراه مداخله می‎کند.
بختور: ایران در امور امنیتی فراه مداخله می‎کند.

او افزود:

"واکنش مسئولین نهادهای حکومت در برابر این ادعاها تا حال در حد مطبوعات بوده به‌خاطر که در موقف خود باقی بمانند، همانگونه مردم نسبت به این مسئله (مداخله ایران) گلایه و انتقاد دارند، مسئولین نیز فقط گلایه می‎کنند و بس، این را باید بگویم که مداخله ایران در امورات وضعیت فعلی فراه نادیده گرفته نخواهد شد."

با آنکه تماس رادیو آزادی روز پنجشنبه با سفارت ایران وصل شد، اما این سفارت از ابراز نظر در این باره خودداری کرد.

ایران با ولایت‎های غربی افغانستان هم‌مرز است و از جمله فراه ۲۸۹ کیلو متر سرحد مشترک با ایران دارد و مقام‌های محلی فراه می‌گویند که آنان کنترول بالای تمام سرحد را ندارند.

در باره مداخله ایران پیش از این برخی مقام‎های محلی و اعضای شورای ملی نیز ابراز نگرانی کرده‎اند.

محمد عارف شاه جهان والی پیشین فراه پیش از این گفته‎است، طالبان در فراه امکانات پولی و نظامی فراوان در اختیار دارند و در ایران برای سران‌شان خانه نیز داده شده‌است.

پیشتر از آن آصف ننگ والی سابق فراه گفته بود، رهبران طالبان هم‌اکنون در شهرهای مشهد، کرمان و یزد ایران زنده‎گی می‌کنند و برای انجام فعالیت‌های هراس‌افگنانه به افغانستان می‌آیند.

از سوی هم به تازه‎گی جان بس سفیر ایالات متحده امریکا در کابل در صحبت با «بی بی سی فارسی» گفته‎است، ایران از طریق سپاه پاسداران برای طالبان در افغانستان حمایت لوژستیکی فراهم می‎کند.

به‌گفته وی، نشانه‌های دیده می‌شوند که دولت ایران در سطوح مختلف از طالبان در افغانستان حمایت می‌کند و هشدار داد این جنگ می‌تواند مرزهای شرقی ایران را نا امن بسازد.

اما وزارت دفاع افغانستان می‎گوید، بررسی‎ها در باره ادعاها مبنی بر مداخله ایران در امور این کشور ادامه دارند.

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت، تا هنوز اسناد و شواهد در این باره به دست نیامده‎اند.

محمد رادمنش
محمد رادمنش

او افزود:

"روابط ما با ایران دوستانه است، شما خبر دارید که مشاور امنیت ملی افغانستان و معاون استراتژی و پالیسی وزارت دفاع سفرهای به آن‌جا [ایران] داشته‎اند و ایران همیشه رد کرده این را که گویا با تروریست‎ها همکاری داشته باشند. وقتی که یک کشور رسماً این را رد می‎کند ما نمی‎توانیم زمانی که شواهد عینی نداشته باشیم، آن را [ادعاها] ثابت بسازیم."

اما موسی خان نصرت نماینده فراه در ولسی جرگه روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت، در برخی موارد که طالبان در مناطق نزدیک به ایران از سوی نیروهای امنیتی افغان شکست داده شده‎اند، به‌سوی مناطق مرزی ایران فرار کرده‎اند.

اما محمد فیصل سمیع نائب منشی مشرانو جرگه روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت، نهادهای حکومتی باید ادعاها در باره همکاری ایران با طالبان را بررسی کرده و نتایج آن را با مردم شریک کنند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG